12 stycznia 2017

Gniew i złość – jak sobie z nimi radzić?

Gniew i złość – jak sobie z nimi radzić?


Autor: Anna Sawczuk


SIŁOWNIA INTELEKTUALNA
Historia z życia wzięta:

Wyobraź sobie, że jest śliczne sobotnie popołudnie. Siedzisz razem ze swoim mężem w kawiarni, przystojny kelner przynosi wasze ulubione danie, gdy nagle Twój mąż mówi:


- O nie! Kochanie zapomniałem Ci powiedzieć o czymś bardzo ważnym. Będziesz strasznie zła jak się dowiesz.
- Ależ skarbie na pewno nie będę, powiedz, co się stało?
- Wczoraj zadzwonił do Ciebie Twój klient z pytaniem o szkolenia dla kadry menedżerskiej i prosił, żebyś po południu do niego zadzwoniła. Zupełnie zapomniałem Ci o tym powiedzieć.
- Nic się nie stało. Zadzwonię do niego w poniedziałek rano.
- Naprawdę, nie złościsz się? Jesteś cudowna.
- Nic się nie stało. A w nawiasie mówiąc, to kto dzwonił?
- Cezary Nowak, Prezes Międzynarodowego Koncernu ABC
- Czy Ty zwariowałeś?! I dopiero teraz mi o tym mówisz?! Czy Ty zawsze musisz o najważniejszych rzeczach zapominać?! Nie można na Tobie w ogóle polegać…. To samo było rok temu, gdy……………….
No i oczywiście kłótnia na całego.
W poniedziałek rano dzwonisz do Prezesa ABC:
- Dzień dobry Panu. Mówi Anna Kowalska. Firma Szkoleniowa.
- Dzień dobry. Bardzo przepraszam, że nie było mnie w biurze w piątek po południu, musiałem wyjść wcześniej. Dzwoniłem w sprawie szkoleń. Czy możemy się umówić w tym tygodniu, chciałbym…
Ale o tej rozmowie już nie wspominasz swojemu mężowi…

PYTANIA DO PRZEMYŚLENIA
Dlaczego tak bardzo złoszczą nas sprawy, które tak naprawdę nie mają dużego wpływu na nasz sukces?

Jedną z głównych przyczyn jest to, że za bardzo żyjemy tylko i wyłącznie dniem dzisiejszym. Nasze postrzeganie przykrych wydarzeń jest ujmowane z bardzo krótkiej perspektywy.

Nie wiemy, albo nie uświadamiamy sobie co tak naprawdę jest dla nas w życiu ważne.

Zadajemy sobie pytania: Dlaczego otaczają mnie sami idioci? Dlaczego to mi się zawsze przydarza? Te pytania powodują jeszcze silniejsze koncentrowanie się na problemie, a nie na rozwiązaniu.

Dlatego warto zadać sobie inne pytanie:



1.Z jakiej perspektywy spoglądam na życie – z perspektywy dnia dzisiejszego, z perspektywy dziesięciu lat, a może z perspektywy wieczności?
2. Co dla mnie jest naprawdę w życiu ważne?
3. Czy moje zmartwienia warte są energii, jaką im poświęcam?
4. Co mogę innego (zamiast martwienia się) w tej sytuacji zrobić?

CO WARTO WYKORZYSTAĆ I JAK TO ZROBIĆ?

Jeżeli wydarzy Ci się coś, co wywołuje w Tobie złość, zrób trzy rzeczy:

1. Miej w sobie silne przeświadczenie, że najstraszniejsze konsekwencje, jakie sobie wyobrażasz najprawdopodobniej się nie wydarzą, więc nie ma sensu martwić się na zapas.

NIGDY NIE ZŁOŚĆ SIĘ NA ZAPAS

2. Zadaj sobie pytanie: Co powinienem zrobić, aby w przyszłości uniknąć takiej sytuacji? Jakie jest wyjście? Tego typu pytania pomogą skierować Twoją uwagę na rozwiązanie problemu.

SKONCENTRUJ SIĘ NA ROZWIĄZANIU, A NIE NA PROBLEMIE

3. Wyobraź sobie, że upłynęło dziesięć lat i spoglądasz z tej perspektywy na całą sprawę. Co czujesz? Jakie znaczenie ma to stresujące wydarzenie z perspektywy dziesięciu lat?

ZAWSZE ZACHOWUJ PERSPEKTYWĘ DZIESIĘCIU LAT.


CYTAT:
“Bez długoterminowych celów ulegamy krótkoterminowym frustracjom.”

NA DO WIDZENIA:
Martwienie się jest jak krzesło na biegunach – co prawda masz zajęcie, ale nic z niego nie wynika” Bill Newman

I pamiętaj o policzeniu do dziesięciu, zanim wybuchniesz!


Anna Sawczuk
doradca kariery i przedsiębiorczości
http://annasawczuk.wordpress.com
http://pracaikariera.wordpress.com
http://www.aktiff.com.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak krytykować, a jak chwalić?- o dawaniu informacji zwrotnej

Jak krytykować, a jak chwalić?- o dawaniu informacji zwrotnej


Autor: Anna Sawczuk


SIŁOWNIA INTELEKTUALNA Dawanie informacji zwrotnej (po angielsku feedback, w sumie częściej się spotyka) jest bardzo… modne, bo świadczy o tym, że myślimy o drugiej osobie.


Jest i potrzebne - wszelkie oceny, krytyki i pochwały mają za zadanie sprawić, żebyśmy byli jeszcze lepsi. Jeśli więc chcesz pomóc swojemu partnerowi, a nie pokazać, że jesteś od niego lepszy, zastosuj fortel pt. KANAPKA FEEDBACKU:

Pochwała ogólna – to było dobre Zastrzeżenia ogólne Zastrzeżenia szczegółowe Pochwala konkretnych rzeczy

Mów konkretnie i o obecnej sytuacji:

Twoje dzisiejsze wystąpienie było inspirujące.

Mów o swoich wrażeniach lub faktach, nie oceniaj osoby (kochaj grzesznika, a nienawidź grzechu):

Kiedy mówiłeś o możliwych posunięciach, wszyscy ziewali.

Nie dawaj "dobrych rad", nie sugeruj co zrobić lepiej.

NIE: Powinieneś powiedzieć o nowym pomyśle na początku.

Mów tylko o tym, czego nie zrozumiałeś:

Kwestia opłat za wynajem była dla mnie niejasna.

co ci przeszkadzało:

Szkoda, że nie podsumowywałaś każdego punktu swojej wypowiedzi.

co zapamiętałeś:

Najlepiej pamiętam Twoje efektowne wejście, i nic więcej

co uznałeś za najważniejsze, najciekawsze lub najbardziej wyeksponowane w prezentacji:

Strona techniczna projektu była najciekawsza

Najwięcej nauczyłam się na prezentowanych przykładach.

I nie staraj się przekazywać informacji "na siłę" kiedy twój partner z jakichś względów nie chce jej słuchać.

Nic tak nie niszczy w ludziach ambicji jak krytyka.

Możesz nakłonić za to człowieka do ujawnienia tego, co w nim najlepsze przez uznanie i słowa zachęty.

CO WARTO WYKORZYSTAĆ I JAK TO ZROBIĆ?

Pozwala zachować dobra atmosferę rozmowy, rozmawiać o przeżyciach i emocjach. Co takiego? KOMUNIKAT JA.

Komunikat ja składa się z czterech elementów:

Opis tego, co czuję Opis sytuacji, w trakcie której doświadczam tych uczuć Opis skutku, jaki niesie ta sytuacja Opis oczekiwań odnośnie zmiany zachowania naszego rozmówcy

PRZYKŁAD:

CO CZUJĘ GDY PONIEWAŻ OCZEKUJĘ
Denerwuje mnie, kiedy wytykasz moje błędy przed podwładnymi, ponieważ myślę, że pozbawiasz mnie w ten sposób autorytetu i wolałbym uniknąć tego typu sytuacji dzięki rozmowie w cztery oczy.

To samo zdanie w komunikacie TY brzmiałoby:

Przestań się mnie czepiać przed moimi ludźmi, bo robisz w ten sposób złą atmosferę w pracy.

Komunikat Ja sprawia, że mówimy o naszych uczuciach, o tym, jak chcielibyśmy zmienić sytuację. Nie oceniamy działania rozmówcy i nie krytykujemy jego postępowania. Dzięki temu możemy utrzymać spokojna i rzeczową atmosferę rozmowy.

W 99/100 przypadków ludzie nie dostrzegają swej winy – krytykowanie jest więc bez sensu, bo krytykując nie zmieniamy ludzi. Nagradzając ich – TAK!

PYTANIA DO PRZEMYŚLENIA – jak się zachowasz?

1. Twoja pracownica już po raz trzeci spóźnia się do pracy.

Nie mogę wytrzymać twojego niezorganizowania. Denerwuje się, gdy przychodzisz za późno, bo to dezorganizuje mi pracę. Dlatego chciałabym, żebyś przychodziła o czasie. Co się dzieje? Masz jakieś kłopoty? Masz przychodzić o czasie! Jeszcze jedno spóźnienie, a stracisz premię.

2. Znów wyznaczono Cię do najtrudniejszego zadania argumentując, że jesteś najlepsza.

Znowu ja? Może wreszcie inni też wzięliby się do roboty? Nie lubię sama realizować najtrudniejszych zadań i wolałabym, żeby to zrobił ktoś inny. Nic nie mówisz, ale jesteś wściekła.

3. Ktoś niesłusznie oskarża Cię o brak dobrej woli w realizacji projektu.

Jak możesz tak mówić? Lepiej popatrz na siebie! Jeśli powiesz konkretnie, co masz mi do zarzucenia, to możemy porozmawiać. Nie będę rozmawiać o Twoich chorych urojeniach.

4. Przełożony zauważa tylko Twoje potknięcia, a nie widzi ewidentnych zasług.

Jak długo jeszcze mam czekać na coś innego niż utyskiwania? Czuje się źle, kiedy mnie ganisz i wolałabym, żebyś czasem mnie pochwalił. Chcę, żebyś zauważał także moje osiągnięcia, a nie tylko potknięcia.

5. Twój pomysł został odrzucony przez szefa.

Nie zastanowisz się sam, jak to zrobić i ciągle zawracasz mi głowę! Proszę mi powiedzieć, jak go poprawić, by zyskał Twoją akceptację. Ciągle każesz mi robić coś, co do niczego się nie przyda!

Odpowiedz sobie na pytanie: jak Ty byś się zachował a takich sytuacjach? Wiesz, co powinno się zrobić, ale co robisz?

Dobre są odpowiedzi zielone – mówisz o własnych emocjach, prosisz o konkretne wskazówki, nie urażasz niczyjej dumy i nie zaostrzasz niepotrzebnie atmosfery. Ludzie kierują się w życiu emocjami, a nie rozumem, odwołuj si ę zatem do ich emocji.

ciąg dalszy na tej stronie


Anna Sawczuk
doradca kariery i przedsiębiorczości
http://annasawczuk.wordpress.com
http://pracaikariera.wordpress.com
http://www.aktiff.com.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Mapy myśli, czyli o cudownej metodzie nauki wykorzystującej dziecięce obrazki

Mapy myśli, czyli o cudownej metodzie nauki wykorzystującej dziecięce obrazki


Autor: Adam Kopeć


Czy metody notowania, z których korzystasz teraz są niezadowalające? Chcesz nauczyć się notować tak, żeby powtórka materiału zajmowała jedynie kilka minut? Poznaj mapy myśli.


Moje początki z mapami myśli


O mapach myśli dowiedziałem się rok temu na jednym ze szkoleń w mojej byłej pracy. Jak to często bywa z nowymi rzeczami podszedłem do nich z dużym dystansem, a gdy do tego doda się jeszcze przyzwyczajenie do sporządzania notatek na potrzeby szkoły czyli notowanie w sposób linearny , to niestety nie dziwi mnie, że szybko zostały przeze mnie zepchnięte na dalszy plan i po prostu zapomniane :(. Od kilku miesięcy poznaję nowe umiejętności mające mi pomóc w zapamiętywaniu i przyspieszeniu procesu uczenia. Mapy myśli należą do jednych z nich. W październiku obroniłem pracę magisterską i muszę przyznać, że mapy myśli bardzo mi w tym pomogły. Mimo, że nie stosowałem ich wcześniej, to jednak pomogły mi w szybkim czasie opanować wymagany materiał i pozytywnie zakończyć studia.


Rusz głową


Już rok temu nabyłem książkę Tonego Buzana „Rusz głową", która porusza tematykę map myśli i szybkiej nauki. Jednak zakorzenione nawyki ze szkoły skutecznie odciągały mnie od korzystania ze znacznie lepszej metody, jaką są mapy myśli. I tu pojawia się największy problem, jakim są nawyki i przyzwyczajenia związane z linearnym notowaniem. Niestety aby je zwalczyć musiałem wykonać ponad 50 map myśli, a i tak nie pozbyłem się linearności całkowicie :(. Nie wspominając już o tym, że udało mi się to dopiero przy drugim podejściu do map myśli. Moje pierwsze mapy myśli były prostymi planami dnia. Później zacząłem za ich pomocą planować zadania, które musiałem wykonać oraz prowadziłem notatki ze spotkań, wykładów, a nawet książek. Dzięki temu mam pod ręką niezbędne informacje do szybkich i częstych powtórek. Nie muszę drugi raz czytać grubej książki, by przypomnieć sobie istotne informacje w niej zawarte. Wystarczy 5 minut ze sporządzoną wcześniej mapą myśli i już pamiętam ważne szczegóły. I Ty możesz zacząć wykorzystywać tę metodę. Wystarczy, że ruszysz głową i zrobisz swoją pierwszą mapę myśli, która będzie jedną z wielu ;).

Dziecięce obrazki


Mapy myśli zyskują na sile, gdy dołączasz do nich kolory. Sprawiają one, że mapa staje ciekawsza od jednolitego tekstu i działają pobudzająco na twoje zmysły. Jeszcze większą moc mają rysunki. Nie na darmo mówi się, że obraz wart jest tysiąca słów. Nie musisz być uzdolniony plastycznie - ja nie jestem, ale dodaję do swoich map obrazy. Katarzyna Szafranowska w swojej książce „Mapologii - nauki efektywnego notowania" przedstawia proste przykłady, które mogą wzbogacić Twoją mapę myśli. Osoby zaczynające pracę z mapami myśli często podają rozmaite wymówki i trudności - pozbądź się ich już teraz - przeczytaj krótki artykuł „4 największe mity mapy myśli ujawnione".


Z mapami myśli na co dzień


Obecnie za pomocą map myśli codziennie robię sobie plan następnego dnia, a co tydzień rysuję grafik na najbliższe dni. Korzystam z map myśli głównie, żeby robić notatki z wykładów lub spotkań, w których uczestniczyłem. Mapy myśli są dla mnie przydatne szczególnie przy sporządzaniu streszczeń książek. Pozwalają mi zachować materiał ze 100 stron na jednej kartce A4. Dlatego zachęcam, abyś i Ty korzystał z nich na co dzień i ułatwiał sobie życie.


Jak zacząć?

Zdecydowanie na początek polecam Ci darmowe artykuły dostępne na stronie ProjektSukces.pl. Możesz się tam zapisać na darmowy kurs tworzenia map myśli. Kolejną darmową pozycją, którą Ci polecam jest „Kurs tworzenia map myśli" wydawnictwa Złote Myśli. Warto również zajrzeć do „Jak uczyć się do egzaminów?" tego samego wydawnictwa, chociaż samym mapą poświęcone są tam jedynie dwie strony, ale poznanie sposobów na szybszą i efektywniejszą naukę jest bardzo kuszące :D. Oczywiście radzę Ci poznać książki twórcy map myśli, czyli Tony'ego Buzana. Szczególnie „Rusz głową", „Mapy myśli" i „Mapy twoich myśli". Dla mnie jednak książki Buzana okazują się dosyć ciężkie do przełknięcia na samym początku, dlatego proponuję przeczytać najpierw darmowe pozycje wymienione wyżej oraz elektroniczną pozycję Katarzyny Szafranowskiej. Przy czym masz dwie możliwości. Możesz skorzystać z >„Mapologii - nauki efektywnego notowania", którą reklamuje sama autorka lub z „Mapologii", którą sprzedaje wydawnictwo Złote Myśli. Obie pozycje są dostępne jedynie w formie elektronicznej, do obu są dokładane bonusy: „7 MapoTrików Rozwojowych" i „Podręczny Zestaw Inspiracji Mapologa". Pozycja Złotych Myśli jest droższa, ale tą różnicę można łatwo zniwelować zapisując się do Złotego Klubu. Pozycje te różnią się sposobem składania tekstu (mnie osobiście bardziej odpowiada styl ze Złotych Myśli) oraz sposobem doręczenia - e-booka ze Złotych Myśli dostajesz od razu w całości natomiast Kasia wysyła Ci osiem części e-booka, by dopiero w ostatnim mailu wysłać całą książkę. Na obie pozycje udzielana jest wieczna gwarancja - szczegóły w ofertach. Dzieła te różnią się również drobnymi szczegółami, jednak ja nie zauważyłem, żeby te szczegóły miały istotne znaczenie. Dlatego odpowiednią pozycję musisz wybrać sam. Pamiętaj, że Złote Myśli umożliwiają Ci obejrzenie fragmentu e-booka. Nawet ja mogę ci go dostarczyć i jest to jak najbardziej zgodne z prawem :D. Życzę przyjemnej nauki, frajdy z rysowania i satysfakcji z poznania z nowej umiejętności.


Adam Kopeć
Magia książek - blog o książkach i sztuce czytania Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czy porażka przynosi większą korzyść niż sukces?

Czy porażka przynosi większą korzyść niż sukces?


Autor: Anna Sawczuk


Dlaczego niektórzy umieją wykorzystać upadek tak, by w dłuższym okresie czasu im się to opłaca? Tak naprawdę to nigdy nie ponosimy porażek… przynajmniej do chwili aż nie zaczniemy obwiniać o to innych.


Czy porażka przynosi większą korzyść niż sukces?Odporność na stres i niepowodzenia

Czy są prawdziwą klęską, czy też etapem w drodze do prawdziwego sukcesu zależy od tego, w jaki sposób je odbieramy i jakie wyciągamy z nich wnioski. Sukces to wynik stopniowego urzeczywistniania ustalonych celów. Ta długa droga do celu załamuje nas, lub też czyni z nas olbrzymów.

PRZYKŁAD: 4-latka zaczyna jeździć na łyżwach i oczywiście się przewraca – więcej czasu spędza siedząc na lodzie, niż stojąc, nie mówiąc już o jechaniu. Nie jest to przyjemne i nie jest to jej celem – ona chce sunąć po lodzie tak pięknie i lekko jak olimpijczycy. To właśnie siła tego marzenia o sobie samej w roli zwycięzcy każe jej trwać przy swoim wierząc, że kiedyś to się stanie. I przewraca się dalej, ale już umie wstać i jechać – mimo ze na razie jej ruchy mają wdzięk brzydkiego kaczątka. I jeszcze bardzo daleko do celu.

A teraz kilka przykładów na to, że trzeba ponosić porażki, aby osiągnąć sukces!

1. Uczysz się innego myślenia i zdobywasz doświadczenie

Popełniane błędy pomagają Ci często w znalezieniu takich rozwiązań, których nigdy inaczej byś nie szukał. W miarę popełniania błędów uczysz się na porażkach wiedząc jak rzeczy powinny być robione, aby osiągnąć zamierzony cel.

Jeśli grasz w szachy, to przypomnij sobie początki – brak strategii gry i sama wiedza o tym, jak poruszają się figury jakoś nie zamienia się od razu w zwycięstwa. Trzeba obserwować grę lepszych od siebie i stąd wyciągać wnioski.

2. Kształcisz swój charakter – stajesz się silniejsza

Jeśli poniesiesz porażkę wystarczającą ilość razy, możesz zareagować na 2 rożne sposoby: poddać się zapominając o swoich dążeniach i ideałach lub uczyć się stając się taką osobą, jaką naprawdę chcesz zostać.

Przykładem jest sprzedaż ubezpieczeń – wyniki mają Ci agenci, którzy umieją wyciągnąć wnioski z odmowy i uczyć się na błędach. I nie rezygnują!

3. Stajesz się lepiej uzbrojony na wypadek przeciwności losu

Zbyt szybko odniesiony sukces daje fałszywą pewność siebie. Świadomość omylności uczy skromności. Zbyt szybkie odniesienie sukcesu z reguły zaślepia nie dając możliwości krytycznej oceny trudnych sytuacji.

Gdy młody manager lekceważy starszych pracowników i z młodzieńczą nonszalancją zapomina o ich doświadczeniu. Szybko przyjdzie mu zweryfikować swoje poglądy – najczęściej wówczas, gdy tego właśnie doświadczenia mu zabraknie.

4. Jesteś odporna i masz wiarę w siebie.

Czy topniejesz pod naciskiem, czy też stajesz się mocniejsza widząc jednocześnie swoje błędy i sukcesy? Mądrze wykorzystany błąd doda Ci sił będąc źródłem nauki i zrozumienia.

Reakcja „rozpłaczę się i już nigdy tego nie zrobię” jest może chwilowo wygodna, ale prawdziwy komfort to podniesienie się i pojechanie dalej. Mowa oczywiście o nauce jazdy na rowerze, ale chyba nie tylko.

5. Trwasz przy swoim

Jeśli omijasz wszystko to, czego nie robisz dobrze, to popełnij nawet kilka błędów, aby w końcu osiągnąć dobry rezultat. Użyj porażki jako wskaźnika słabych punktów i popraw to.

I co, już nigdy nie chcesz się nauczyć niczego nowego, bo ……? (dokończ sam). Moja metoda to skumulowanie jak największej ilości działań z najwyższej półki w krótkim czasie. Chcesz się nauczyć pływać? Pójdź na trening zawodowców. Twoje błędy będą błyskawicznie wychwycone. Co zrobisz ze zdobytą wiedzą – punkt 1,2,3 czy 4?

PYTANIA DO PRZEMYŚLENIA

Czy porażka inspiruje Cię do zwycięstwa? Czy porażka Cię osłabia? Czy wszystkie porażki są takie same? Po których łatwiej jest Ci się podnieść?

CO WARTO WYKORZYSTAĆ I JAK TO ZROBIĆ?

Jeśli masz dostatecznie wielkie pragnienie sukcesu, wole wytrwania i determinację to traktuj potknięcia jak okazje do refleksji – co mogę zrobić lepiej? Inaczej? Uczyń, aby złe doświadczenia stały się Twoją największą mocą. Wykształć stan umysłu zwycięzcy i pozwól błędom służyć Ci jak stery.

CYTAT TYGODNIA:

“Człowiek, który postępując w określony sposób odnosił sukcesy, nie da się nigdy przekonać, że zmiana tego postępowania może przynieść mu korzyść. Stąd właśnie pochodzi niestałość fortuny: czasy się zmieniają, a my pozostajemy tacy sami.” Machiavelli

Żeby odnieść sukces, robimy wszystko, co możemy, by sprawiać wrażenie, że go odnieśliśmy La Rochefoucauld, 1678

Pamiętaj, że pech, podobnie jak szczęśliwa passa, rzadko trwa długo. H. Jackson Bron

NA DO WIDZENIA:

Mój cytat na drogę: Najważniejsze, by na drodze do sukcesu się dobrze bawić.


Anna Sawczuk
doradca kariery i przedsiębiorczości
http://annasawczuk.wordpress.com
http://pracaikariera.wordpress.com
http://www.aktiff.com.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Poradnik czytania książek

Poradnik czytania książek


Autor: Anna Sawczuk



Podobno książki czyta się po to, by pożyć cudzym życiem. A jeśli już to robimy, to może warto skorzystać z cudzych doświadczeń i na podstawie biografii, poradników i wspomnień sławnych osób wyciągnąć własne odpowiedzi na własne egzystencjalne pytania?



co mam robić, aby odnosić sukcesy?

Jak mam sobie poradzić z … (tu wstaw co Ci najbardziej pasuje)?

Dlaczego nie jestem taki, jak…(Twój idol)

 Poradnik czytania książek

PYTANIA DO PRZEMYŚLENIA

Szukajcie, a znajdziecie, jest napisane w najsłynniejszym poradniku świata.
-Ile masz książek i jakich?
-Co dzięki ich czytaniu zyskujesz?
-Jak często do nich wracasz?
-Jak z nich korzystasz?

CO WARTO WYKORZYSTAĆ I JAK TO ZROBIĆ?



Czytać i robić notatki. Warto inspirować się przykładami, szukać odniesień do swojej sytuacji.

Zobacz, jak wyglądają książki, które posiadasz. Ile razy je przeczytałaś? Zwróć uwagę na to, ile pomysłów potrafi wygenerować czytanie. Jeśli masz jakiś pomysł to go zapisz. Jeśli tego nie zrobisz, to zapomnisz o nim, bo będziesz czytać dalej, zamiast zatrzymać się i podążyć tropem, na który trafiłaś dzięki lekturze.

Najlepsze książki należy czytać wielokrotnie, gdyż pobudzają umysł do twórczego myślenia.

Jeśli nie wiem, jak skonstruować nowe szkolenie, po prostu obkładam się książkami z tego zakresu – np. sprzedaży – chociaż wydaje mi się, ze nic nie jest mnie w stanie zaskoczyć. No i oczywiście zawsze zaskakuje mnie, ile inspiracji może pomieścić książka, której autor był mistrzem sprzedaży i którą czytałam już co najmniej 10 razy. Po prostu jeszcze raz czytam i notuję pomysły, które same się pojawiają. I zaraz, budowany dzięki zapisywanym pomysłom, pojawia się szkic projektu, wreszcie inspiracja rodzi inspiracje i tak do szczęśliwego końca.

Także na szkoleniach uczymy działać – a do lektury „na potem” dajemy książki, by inspirować do własnych poszukiwań.

CYTAT TYGODNIA:

Kto czyta, żyje wielokrotnie

Nie ma książek moralnych lub niemoralnych. Są książki napisane dobrze lub źle. Oscar Wilde


NA DO WIDZENIA:

Co innego wiedzieć, jak się coś robi, a co innego to rzeczywiście robić. Zdobycie wiedzy wymaga tylko przeczytania książki czy artykułu, a robienie to dostosowanie schematu z książki do twej unikalnej sytuacji. I tylko Ty możesz sprawić, żeby schemat działa na Twoją korzyść.


Anna Sawczuk
doradca kariery i przedsiębiorczości
http://annasawczuk.wordpress.com
http://pracaikariera.wordpress.com
http://www.aktiff.com.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

4 sposoby na skuteczną i efektywną naukę

4 Sposoby Na Skuteczną I Efektywną Naukę


Autor: Adrian Wójcik


Umiejętność szybkiego i efektywnego uczenia się jest przydana w całym życiu, zarówno osobistym jak i zawodowym. Poniżej przedstawię Ci 4 super sztuczki odnośnie tego jak uczyć się więcej, lepiej i efektywniej.


1. Umiejętność szybkiego czytania
Masz w zanadrzu do przeczytania dużo ciekawych książek lub innych materiałów, lecz brakuje Ci na to czasu? Ćwicz umiejętność szybkiego czytania! Na początek starczy Ci kilka podstawowych wskazówek: staraj się utrzymywać wzrok w stabilnym tempie bez zatrzymywania się na każdym czytanym słowie. Unikaj także powtarzania czytanego tekstu w pamięci. Możesz tego uniknąć poprzez np. jednolite stukanie palcami w blat stołu lub robienie innej jednolitej czynności. Dzięki temu usprawnisz znacząco swoje czytanie.


2. Pracuj na papierze.
Bez wątpienia kartka i długopis to najbardziej niedoceniane spośród narzędzi służących do nauki. Moja rada: zawsze wykorzystuj w swojej pracy papier i długopis. Dzięki temu uwolnisz swoje myśli i zwolnione przez nie miejsce, wykorzystasz na kreatywne myślenie:) Użyj swoich ulubionych skrótów i systemu notowania, aby podkreślić ważne fakty i czynności w materiale, którego się uczysz. Skondensuj, zapamiętaj i powtarzaj materiał, którego nauczyłeś się poprzez tworzenie map myśli.


3. Używaj technik używających wiele zmysłów.
Tutaj chodzi o to, abyś znalazł swój sposób na naukę, taki dzięki któremu stanie się ona ciekawsza i bardziej efektywna. Spróbuj określić, czy jesteś bardziej wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem. Lepiej i szybciej przyswoisz informacje, jeśli będziesz używał swojej ulubionej metody. Aby jeszcze bardziej poprawić swoje wyniki możesz połączyć kilka metod. Na przykład przepisywanie informacji łączy w sobie metodę wzrokową i kinestetyczną.


4. Znajdź odpowiednią dla siebie porę.

Każdy ma inny rytm uczenia się, jednym lepiej wychodzi to rankiem, innym po południu a jeszcze komuś innemu w nocy. Sprawdź, kiedy Tobie wychodzi najlepiej nauka i wykorzystaj to do polepszenia swoich wyników. Ale to nie wszystko, musisz też robić dużo przerw między ?sesjami?. Niech nie trwają one kilku godzin, 15-20 minut w zupełności wystarczy. Podczas przerwy zajmij się czymś zupełnie innym, aby Twój mózg się trochę odprężył.


Autorem artykułu jest Adrian Wójcik, autor serwisu www.skuteczna-nauka.pl Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

3 efektywne metody nauki do egzaminu

3 Efektywne Metody Nauki Do Egzaminu


Autor: Adrian Wójcik


Nauczenie się do sprawdzianu może być prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza wtedy gdy zaczynasz się uczyć za późno. Poniżej przedstawiamy 3 sposoby nauki oraz 3 wskazówki, które pomogą Ci w zdobyciu lepszej oceny przy mniejszej ilości czasu poświęconego na naukę.


Nauczenie się do sprawdzianu może być prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza wtedy gdy zaczynasz się uczyć za późno. Poniżej przedstawiamy 3 sposoby nauki oraz 3 wskazówki, które pomogą Ci w zdobyciu lepszej oceny przy mniejszej ilości czasu poświęconego na naukę. Każdy system działa najlepiej z innym materiałem dlatego przetestuj je wszystkie!


Metody nauki:

Te dają najlepsze wyniki gdy zaczniesz je stosować przynajmniej 1 tydzień przed ważnym sprawdzianem.


1. Fiszki. Prawdopodobnie jedne z najstarszych metod, przydatne szczególnie w takich przedmiotach, gdzie musisz zapamiętać dużo pojęć, np. biologia. Polega to na tym, że na jednej stronie małej karteczki lub kartoniku piszesz pojęcie, a na drugiej stronie odpowiedź. Możesz także narysować tam wykresy, rysunki itp. Po wykonaniu fiszek przeglądaj je 1-2 razy dziennie, aż do egzaminu. Powinieneś dobrze odpowiadać na 95-100% pytań. Jeśli osiągasz niższy wynik, przeglądaj je częściej.


2. Mapy myśli
. używanie ich bardzo pomoże Ci w powtórkach materiału, który zawiera dużą ilość powiązanych ze sobą informacji, takich jak geografia. Poprzez tworzenie map będziesz w stanie szybko sobie przypomnieć cały ciąg informacji mając na początku jedno pojęcie.


3. Skompresuj, potem zapamiętaj
.To jest technika, której nauczył mnie ostatnio mój nauczyciel angielskiego. Musisz wypisać na kartkach wszystko czego musisz się nauczyć. Załóżmy, że wyjdzie Ci 10 stron (lub więcej). Następnego dnia skompresuj to do 4 stron. Nie usuwaj jednak żadnych informacji, a jedynie usuń zbędna treść. Powinieneś teraz być w stanie przypomnieć wszystko to co miałeś na 10 stron patrząc na nowe cztery. Po kilku kolejnych dniach zrób to samo, lecz tym razem zmieść wszystko na jednej stronie podzielonej na 4 części. Zajmie Ci to parę dni, ale teraz bez problemu powinieneś przywołać ?stare? 10 stron tekstu patrząc na jedną. Ostatnim krokiem jest zapamiętanie tej strony, dzięki czemu, gdy będzie taka potrzeba, bez problemy ją sobie wyobrazisz.


Inne sztuczki:

Nie ważne jak się uczysz, użyj ich do polepszenia swoich wyników w tym ważnym dniu.


1. Nie wkuwaj noc przed egzaminem. Zostało to naukowo udowodnione, że nauka dużej ilości materiału w noc poprzedzająca ważny sprawdzian jest bardzo nieproduktywne. Nie tylko marnujesz swój czas, ale także unikasz snu, o czym w następnym punkcie?


2. Jedz zdrowo i wyśpij się przed egzaminem. Nie ma nic gorszego od pójścia na klasówkę po nauce do 4 rano i zjedzeniu dwóch pudelek pizzy. Odpowiednia ilość snu i pożywny posiłek pomogą Ci skoncentrować się na egzaminie.


3. Nie stresuj się przed egzaminem. Pomyśl nad zrobieniem czegoś rozrywkowego jak obejrzenie filmu lub wyjście z przyjaciółmi do restauracji. Bardzo ważne jest abyś już umiał materiał i nie musiał potem wkuwać 4 godziny przed egzaminem. Utrzymanie ciała i umysłu w stanie relaksu polepszy Twoja pamięć, koncentracje i logiczne myślenie w czasie egzaminu.


Autorem artykułu jest Adrian Wójcik, autor serwisu www.skuteczna-nauka.pl Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Uwaga i koncentracja - kluczowe elementy pamięci doskonałej

Uwaga i koncentracja - kluczowe elementy pamięci doskonałej


Autor: Centrum Rozwoju Osobistego USEYOURMIND


Uważać to zmobilizować wszystkie zmysły do odbioru bodźców ze świata zewnętrznego. Jest to przede wszystkim praca percepcji. Jednak nie wszystko zauważone zostaje zapamiętane.


Percepcja staje się percepcją aktywną, czyli przygotowującą do zapamiętania, dopiero wtedy, kiedy pojawia się stanowcza intencja zapamiętania informacji, kiedy to informacja wzbudza zainteresowanie lub ma być przekazana dalej. Kłopoty związane z zapominaniem nie wynikają ze złej pamięci, lecz niedostatecznej uwagi. Dopóki odbiór bodźców zewnętrznych staje się powierzchowny, niemożliwe jest zapamiętanie wszystkiego, co dzieje się wokół nas. W ten sposób natura broni nas przed nadmiarem niepotrzebnych informacji.

Jak uważamy?


Nie wszyscy uważamy w identyczny sposób. Zachowanie w tej dziedzinie zależy od typu osobowości, zainteresowań, wyznawanych wartości, stosunku do świata. Opisy podane poniżej pozwalają jednak częściowo bliżej poznać te zależności:

Skrupulant - przesadnie zwraca uwagę na wszystko: jest wszystkim zainteresowany, uważa, że wszystko może lub powinno zostać zapamiętane, w związku z czym ryzykuje, że jego pamięć będzie zaśmiecona niepotrzebnymi informacjami. Jego uwaga nie jest wybiórcza. Osoba o takim typie uwagi często jest człowiekiem drobiazgowym, perfekcjonistą i ma przy tym bardzo dobrą pamięć. Będzie też wymagać od innych takiej samej, niewybiórczej uwagi. Skrupulanci mają w swojej pamięci olbrzymie ilości informacji, lecz ich wydajność jest średnia, gdyż większość z
wiadomości nie zostanie kiedykolwiek wykorzystana.

Osoba o uwadze wybiórczej - cechuje się uwagą ukierunkowaną na jedno bądź wiele zainteresowań. Dobrze posługuje się swoja uwagą, która jest skuteczna w określonych dziedzinach, natomiast reszta wzbudza u niej zainteresowanie przeciętne lub wręcz żadne. Ponieważ uwaga takiej osoby jest wybiórcza, ale bardzo duża, taka sama jest jej pamięć - dobra w dziedzinach, które ją interesują, i średnia w pozostałych.

Roztargniony - z reguły jest w niewielkim stopniu zainteresowany wszystkim, co dzieje się wokół niego. Często wydaje się nieobecny, coś zapomina lub gubi. Brak uwagi dla świata zewnętrznego często wiąże się z ukierunkowaniem na samego siebie, własne stany duchowe. Jego pamięć jest narcystyczna i fragmentaryczna.

Oczywiście można częściowo rozpoznać się w każdym z opisów. Najważniejsze jest jednak to, by zachować uwagę wysokiej jakości, wybiórczą i adekwatna do sytuacji. Oto gwarancja dobrego przekazania informacji do pamięci długotrwałej.

TEST

Czy zwracasz uwagę na to, co się dzieje wokół Ciebie?

1.Przedmiotów tych używasz bardzo często. Czy pamiętasz ich marki? Wykonaj ten test bez niczyjej pomocy, nie rozglądając się i nie zmieniając miejsca, w którym się znajdujesz. Twoje odpowiedzi powinny być spontaniczne.

W łazience


Mydło toaletowe .......................
Pasta do zębów ......................
Woda toaletowa .......................
(lub perfumy)
Szampon .......................
Szczoteczka .......................
do zębów
Suszarka .......................
Pralka .......................

W kuchni


Kawa .......................
Olej ......................
Herbata .......................
Cukier .......................
Sól .......................
Musztarda .......................
Woda mineralna .......................
Makaron .......................
Płyn .......................
do zmywania
Piekarnik .......................
Lodówka .......................

W innych częściach domu


Telewizor .......................
Aparat .......................
fotograficzny
Radio .......................
Żelazko .......................

2.Czy możesz podać nazwy 5 sklepów lub supermarketów położonych obok twojego domu?

............................... ................................
............................... ................................
...............................

3.Czy możesz podać markę samochodu...

3 członków twojej rodziny
............................ ................................
...........................


3 sąsiadów bądź przyjaciół
........................... ................................
...........................


Aby twoja uwaga była doskonała musisz spełnić kilka prostych, ale jednocześnie ważnych,
warunków. Oto one:


1. Zainteresowanie - Jest czynnikiem uruchamiającym uwagę. To, co nas nie interesuje lub nie wywołuje u nas żadnych emocji, z reguły nie rozbudza uwagi.
2. Osobowość - Osoby zalęknione lub zestresowane cierpią z powodu „gonitwy myślowej" lub uporczywie powracających myśli. Także ludziom roztargnionym trudniej skupić uwagę. Natomiast takie cechy charakteru jak optymizm i otwarcie sprzyjają dobremu uważaniu.
3. Przyjemność - To, co wiąże się z przyjemnymi doznaniami, wywołuje wzrost uwagi.
4. Motywacja - Perspektywa osiągnięcia zamierzonego celu, odniesienia sukcesu,
zrealizowania marzeń powoduje skupienie uwagi.
5. Czujność - Ten stan spokojnego, zdystansowanego ożywienia umożliwia utrzymanie aktywności przez dłuższy czas, bez zmęczenia czy dezorganizacji czynności.
6. Ciekawość - Pobudza uwagę. Im bardziej jest się ciekawym otoczenia tym bardziej uwaga jest stymulowana.
7. Koncentracja - Pozwala na to, by uwaga pozostała skupiona na wybranych informacjach i nie była zakłócona przez każdy najmniejszy nawet dodatkowy bodziec. Ale, uwaga! Koncentracja nie jest nieograniczona. Jej długość i intensywność są różne u różnych osób i w różnych momentach życia.
8. Emocje - Pozytywne, bądź negatywne, automatycznie uruchamiają uwagę i wzmagają jej
siłę; ukierunkowują naszą ciekawość poznawczą.
9. Otoczenie - Kiedy jest sprzyjające - bez zakłóceń dźwiękowych czy wizualnych - wzmaga uwagę i pozwala na jej skupienie, bez ryzyka rozpraszania się.

Wystarczy, by jeden warunek nie został spełniony, i już uwaga nie jest doskonała. Jeśli wszystkie są spełnione - i tak nie ma pełnego sukcesu. Potrzebna jest jeszcze bowiem wola zapamiętania.


Beata Bełdycka
www.useyourmind.pl
www.kurs-video.pl Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

"Potęga map myśli"

"Potęga map myśli"


Autor: Centrum Rozwoju Osobistego USEYOURMIND


Technika notowania mapami myśli całkowicie odmieniła moje spojrzenie na proces uczenia. Nawet nie na sam proces ale możliwość dokładnego zobrazowania własnych myśli a dodatkowo całościowego spojrzenia, prowadzącego do ciekawych wniosków i łatwiejszego przyswajania informacji.


Mind mapping to sposób notowania opracowany przez braci Tony'ego i Bary'ego Buzana. Opiera się on na jednej podstawowej zasadzie: Angażuje do zapamiętywania i myślenia wszystkie ośrodki mózgu, pobudza wszystkie nasze zdolności intelektualne i pozwala dużo lepiej i trwalej zapamiętywać informacje a także analizować je i porządkować łącząc zarazem logiczną estetykę jak i nieograniczoną moc naszej wyobraźni.

Mapy myśli mają wiele zastosowań. Podstawowym jest oczywiście zapamiętywanie danego materiału, przedstawienie go w bardziej „atrakcyjnej" formie niż tradycyjne, linearne notatki.

-planowanie osobiste, biznesowe, rozwój osobisty, obrazowanie własnych myśli, pobudzenie kreatywności do znajdywania rozwiązań, podejmowania decyzji

-prowadzenie prezentacji lub wygłaszanie referatu

Prezentacja jest udana wtedy gdy przynosi oczekiwany efekt. Aby dobrze wypaść należy płynnie poruszać się po omawianych zagadnieniach i zachować luz będąc jednocześnie skoncentrowanym.
Jeżeli nauczysz się na pamięć tego co masz mówić, wystarczy jeden bodziec zewnętrzny który sprawi,że zapomnisz choć 2-3 zdania z tekstu i nagle czarna dziura w Twojej głowie blokuje pamięć i dostęp do potrzebnych informacji.

Mapy myśli użyte w odpowiedni sposób pomagają z jednej strony zachować koncentracje z drugiej zaś dają poczucie pewności i luzu ponieważ poruszamy się swobodnie omawiając zagadnienia własnymi słowami, a kolejność wyznacza nam nasza „mapa" i zawarte w niej słowa kluczowe.
Polecam tą metodę każdemu kto potrzebuje pracować umysłowo a są to wszyscy mieszkańcy tej planety. Aby informacja mogła zostać „dobrze obrobiona" musi zostać zanotowana ponieważ w przeciwnym przypadku ginie gdzieś w lawinie informacji jaka nas codziennie zasypuje z różnych źródeł.

Ilość informacji podobno podwaja się co 2-3 lata ale jakość za to bardzo się pogarsza. Dlatego umiejętność filtrowania ważnych informacji i odrzucanie śmieci bardzo przydaje się w procesie nauki ponieważ pozwala zaoszczędzić masę czasu i zwiększyć efektywność pracy.

Kamil Dunowski
www.useyourmind.pl
www.kurs-video.pl


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

"Mnemotechniki" - Jak możemy lepiej zapamiętywać? Część I

"Mnemotechniki" - Jak możemy lepiej zapamiętywać? Część I


Autor: Centrum Rozwoju Osobistego USEYOURMIND


Zacznijmy od prostego faktu tak powszechnie akceptowanego przez wszystkich ludzi na świecie. Jest nim stwierdzenie że mamy słabą pamięć bo np.wczoraj zapomniałem wysłać ważne dokumenty do biura, nie pamiętam tego wzoru chemicznego na lekcję , czy też uciekło mi to słówko z angielskiego, a przecież wczoraj je pamiętałem.


Od razu obwiniamy najpierw Boga, potem wszystkich dookoła a potem na samym końcu jeżeli nie ma nikogo w pokoju - samego siebie stwierdzając że mamy beznadziejną pamięć. Sekretem do lepszego zapamiętywania jest poznanie tego jak działa nasz mózg i system pamięciowy, o którym dowiesz się więcej czytając poniższy artykuł.

Już starożytni grecy (członkowie Rady Starszych) intuicyjnie wiedzieli jak wykorzystać swój potencjał po to aby zaimponować przed plebsem i politykami fenomenalnymi możliwościami własnej pamięci. Potrafili bezbłędnie zapamiętać tysiące informacji , w tym danych statystycznych dotyczących Cesarstwa, i rządzić skutecznie tym ogromnym państwem. Grecy intuicyjnie wiedzieli że na pamięć doskonałą składają się dwa podstawowe czynniki, a są nimi wyobraźnia i skojarzenia, co niestety w dzisiejszych czasach jest skutecznie hamowane. Zasada działania naszej pamięci jest prosta i skuteczna lecz nie jest świadomie wykorzystywana przez nas samych. Wystarczy że skojarzysz i połączysz informację z czymś już dobrze znanym, czyli zapamiętanym wcześniej , wykorzystując siłę własnej wyobraźni.

Sposoby skutecznego zapamiętywania wymagają od nas aby połączyć ze sobą dwie półkule mózgowe - lewą i prawą - tworząc synergię. Rezultatem tego połączenia jest żywy obraz wytworzony w naszym umyśle, który jest naturalnym sposobem zapamiętywania wydarzeń, przedmiotów, osób itd. Spróbujmy to przetestować. Proszę sobie nie wyobrażać wielkiej, soczystej pomarańczy z wystającym ze środka różowym, uśmiechniętym robakiem który ma zielony kapelusz i macha do nas ręką. Czy nie zrobiłeś w swojej głowie obrazu? Jakie cechy składają się na ten obraz? Jest on łatwy do wyobrażenia, trochę abstrakcyjny ponieważ robak bardziej pasuje do jabłka a nie do pomarańczy, no i jest on przede wszystkim kolorowy. Tak działa nasza wyobraźnia. Baw się nią a będziesz zaskoczony jak wiele informacji możesz zapamiętać poprzez proste skojarzenia i robienie obrazów w swojej głowie. Główne elementy ich tworzenia to:

Obrazy pozytywne

Przeważnie dzieje się tak że pozytywne wydarzenia których doświadczyliśmy lepiej pamiętamy od tych negatywnych. Przykładem może być piątka z języka polskiego który jest naszym ulubionym przedmiotem. Jesteśmy zadowoleni z siebie i chcemy się tym podzielić ze wszystkimi dookoła. Inaczej jest z oceną negatywną z chemii czy fizyki której nie lubimy. Tutaj raczej zamykamy się w sobie i nie chcemy się tym z nikim dzielić. Oczywiście jest to tylko założenie bo nie każdy lubi język polski a nie wszyscy uznają chemię czy fizykę za przedmioty nudne i nie warte uwagi. Chodzi tutaj o to, że nasz umysł lepiej kojarzy informacje pozytywne i przyjemne ponieważ chętniej do nich powraca i łatwiej sobie je przypomina. I odwrotnie, skojarzenia negatywne, nawet jeśli zawierają w sobie elementy żywego obrazu to jednak są bardziej blokowane przez nasz mózg.

Barwa

Czy pamiętasz różowego robaka mieszkającego w pomarańczy? Używaj kolorów ile tylko się da i gdzie się da. Wykorzystuj pełną paletę barw i odcieni. Niech Twoje obrazy tętnią wszystkimi możliwymi kolorami, lśnią i mienią się, wtedy szybciej zapamiętasz.

Ruch

Wiesz dlaczego nie lubisz wyskakujących reklam w internecie? Dlaczego są one takie drażniące? Irytujesz się za każdym razem gdy się pojawiają a mimo wszystko z łatwością byś powiedział czego ta reklama dotyczyła i jakiej marki albo firmy była. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Wzrok podąża za ruchem. A nawet kiedy oczy są statyczne to nadal widzisz ruch w tle. Taka jest nasza natura i nie da się tego zmienić. Wykorzystaj ten fakt tak aby sprzyjał lepszemu zapamiętywaniu informacji które są Tobie potrzebne. W każdym obrazie pamięciowym ruch i akcja dają znakomite możliwości do robienia skojarzeń, ułatwiających kodowanie informacji. „Ożywiaj" więc swoje obrazy we wszystkich wymiarach, wykorzystuj również rytm jako składnik ruchu. Uzyskasz przez to bardziej dynamiczną i gwałtowną akcję co wpłynie też na szybkość zapamiętywania.

Abstrakcja i humor

Przypuścimy że masz codzienną listę zakupów do zrobienia w której znajdują się takie rzeczy jak 4 jajka, woda, masło, perfumy, proszek do prania, papierosy i bilet autobusowy. Najszybszą metodą na zapamiętanie tej listy jest stworzenie własnej, śmiesznej i abstrakcyjnej historyjki. Na przykład: 4 JAJKA spotykają się ze sobą w laboratorium NASA. Wszyscy palą PAPIEROSY a jedno jajko mówi reszcie grupy że potrzebny mu jest BILET wstępu na koncert w którym gra MASŁO na pustych butelkach po PERFUMACH. Po czym zjeżdżają z sufitu na linach WODA i PROSZEK DO PRANIA z giwerami i mówią wszystkim że są aresztowani za napad na sklep spożywczy. Oczywiście lista ta może być o wiele dłuższa a historyjka wzbogacona w jeszcze bardziej abstrakcyjną historię. Ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia:).

Łukasz Smosarski
www.useyourmind.pl
www.kurs-video.pl


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

"Jak notować szybko i skutecznie"

"Jak notować szybko i skutecznie"


Autor: Centrum Rozwoju Osobistego USEYOURMIND


Od tysiącleci uważano, że człowiek myśli w sposób linearny. Pogląd taki powstał, między innymi dlatego, że dwa najważniejsze sposoby komunikacji człowieka to mowa i druk (np. książki, listy). Tak właśnie powstały standardowe notatki o układzie 'linijka pod linijką'.


Nikt jednak nie przypuszczał, że tak sporządzone notatki są niezrozumiałe i trudno przyswajalne dla ludzkiego mózgu.

Dzieje się tak, ponieważ człowiek nie myśli linearnie a radiacyjnie. Wiedza, którą przyswaja, połączona jest ze sobą skojarzeniami. Ten właśnie fakt wykorzystał Tony Buzan, tworząc Mind Mapping, rewelacyjną metodę notowania, która jest naturalna dla ludzkiego mózgu. Dzięki niej oszczędzasz czas (piszesz tylko najważniejsze informacje, takie jak słowa klucze, bez wypełniaczy), dobrze się bawisz (bo taki sposób sprawia na prawdę dużą frajdę!), szybko się uczysz (bo umysł znacznie szybciej i łatwiej przyswoi taki materiał). Według Buzana, stosując Mapy Myśli oszczędzasz w stosunku do notowania linearnego 50-95% czasu notując i aż 90% czytając notatki. Oblicz sobie liczbę zaoszczędzonych w ten sposób godzin!

Czemu tak szybko przyswajasz wiedzę korzystając z Map Myśli? Podczas tworzenia Map Myśli pobudzasz obie półkule mózgowe, synchronizując ich pracę. Standardowy, linearny system odwołuje się wyłącznie do lewej, "logicznej" półkuli. W procesie linearnego notowania zupełnie pomija się moc obliczeniową prawej, "twórczej" półkuli. W momencie, kiedy wykorzystujesz obie półkule wydajność twojego mózgu znacznie wzrasta! Teoria Map Myśli wywraca do góry nogami wszystko, czego nauczyłeś się w szkole o notowaniu. Tony Buzan chce, abyś z powrotem aktywował swoją prawą półkulę. Zaś sama jego teoria opiera się na dwóch faktach:

-pojemność ludzkiej pamięci i zdolności analityczne mózgu są nieograniczone... lepiej w to uwierz, bo jest to fakt naukowy.

-dostęp do pokładów Twojej pamięci umożliwiają słowa klucze, które pojawiają się w pewnym kontekście skojarzeniowym.

Korzyści wynikające ze stosowania Map Myśli

-Po pierwsze, nie hamujesz procesu myślowego. Notowanie linearne pozwala Ci się skupić tylko na jednym, bieżącym zagadnieniu, przez co tracisz masę skojarzeń. Twój umysł jest wolny od ograniczeń!

-Koniec nudnych, monotonnych, jednokolorowych, schematycznych notatek! Ucząc się z tak sporządzonych notatek nudzisz się i Ty i twój mózg. Mapy Myśli gwarantują świetną zabawę!

-Synchronizujesz półkule, dzięki czemu szybciej przyswajasz informacje.

-Pobudzasz swoją kreatywność.

-Cały materiał masz na jednej kartce. Nie przeraża Cię ilość stron w zeszycie, czy książce.

-Łatwo i przyjemnie powtarzasz materiał. Wystarczy przejrzeć mapę, aby przypomnieć sobie kluczowe zagadnienia.

-Oszczędzasz masę czasu i miejsca.


Beata Bełdycka
www.useyourmind.pl
www.kurs-video.pl Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

W czym jestem dobry?

W czym jestem dobry?


Autor: Anna Sawczuk



Z listu Marty:

“Mam pytanie – skąd brać pomysły, czym można by się zająć? Jak stwierdzić, do czego się nadaję, w czym mogłabym być dobra, w czym bym się realizowała?“”

Najkrócej – jesteś dobra w tym, co lubisz robić.



Schemat jest prosty: lubię to robić – robię – jestem coraz lepsza – informuje o tym innych – zarabiam pieniądze

Jeśli lubisz gotowanie i robisz to często, zdobywasz doświadczenie, którego ktoś inny nie ma. Możesz stać się dla niego pomocą przy jego początkach w kuchni.

Ponieważ gotowanie sprawia Ci radość, robisz to coraz częściej i inaczej - wypróbowujesz nowe przepisy, zabierasz się za pieczenie ciast, eksperymentujesz ze smakami, wymyślasz nowe dania. Może zainteresujesz się kuchniami azjatyckimi.

Po kilku latach masz opanowaną bazę – wiedzę i umiejętności niedostępne dla innych ludzi. Przyznasz chyba, że warto znać kogoś, kto dobrze gotuje?

Teraz warto się rozejrzeć, jak można “oddać” to, czego się nauczyliśmy innym w sposób, który nam samym pasuje.

Maciej Kuroń, Nigella Lawson i Pascal Brodnicki

to osoby, które są znane z tego, że dobrze gotują. Każda robi to inaczej – wzbogacają przepisy swoją osobowością.

Ich sposób na sprzedanie wiedzy to programy telewizyjne, potem książki kucharskie, następnie użyczanie swojego wizerunku w reklamie akcesoriów kuchennych itd. Często dostają propozycje uczestniczenia w projektach od osób, które widza korzyści dla siebie w tym, że pasjonat gotowania będzie się kojarzył z ich produktem.

Od Ciebie zależy, który ze swoich licznych talentów będziesz rozwijać. Zwykle mamy kłopoty z nadmiarem – większość ludzi ma więcej niż jeden talent.

Wybierz jeden, który będzie głównym (w przykładzie gotowanie), a inne będą go wspierać.

Jeśli lubisz uczyć się języków obcych, możesz czytać pisma kulinarne z róznych krajów, korespondować z kucharzami z Chin, zamawiać oliwę prosto z Prowansji.

Jeśli dodatkowo lubisz fotografować, możesz sama robić zdjęcia potrawom i publikować je na blogu. W końcu je się oczami

Jesli dalej nie wiesz, czym się zająć, pomyśl, o co zwykle proszą Cię inni ludzie. Oni już zauważyli Twój talent.


Anna Sawczuk
doradca kariery i przedsiębiorczości
http://annasawczuk.wordpress.com
http://pracaikariera.wordpress.com
http://www.aktiff.com.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Ucz się i pracuj na luzie!

Ucz się i pracuj na luzie!


Autor: Władysław Ochojski


Czy chciałbyś, żeby nauka stała się dla Ciebie interesująca? Chciałbyś dobrze się bawić ucząc się? W tym artykule dowiesz się jak to zrobić i co osiągniesz dzięki odpowiedniej pracy z Twoim mózgiem.


Czy nauka jest dla Ciebie nudna? Czy podczas czytania, powtarzania i zapamiętywania chce Ci się spać? Jeśli tak, to dzięki temu artykułowi możesz zmienić swoje spojrzenie na uczenie się i dowiedzieć się, że można uczyć się za pomocą zabawy i wcale się przy tym nie męczyć.
Podam Ci teraz kilka ciekawych informacji do wykorzystania od zaraz, które zmienią Twoją naukę w przygodę.

W magazynowaniu informacji bardzo ważne jest wykorzystanie skojarzeń oraz uczenie się według pewnych wzorców. Twoje skojarzenia powinny byś silne, czyli takie które najbardziej na Ciebie oddziałują. Powinny być więc zindywidualizowane. Nie dawaj sobie narzucać metod zapamiętywania czegokolwiek, jeśli nie jesteś do nich przekonany. One wtedy po prostu nie zadziałają. Korzystaj z zasad wizualizacji – kojarz wszystko z humorem, który odpowiada Tobie, dodawaj dużo ruchu, wyolbrzymiaj, pomnóż. Jeśli tworzysz historyjkę obrazkową, postaraj się jak najbardziej wejść w nią. Wymieszaj wrażenia ze wszystkich zmysłów – słuchu, węchu, dotyku, smaku, wzroku. Niech Twoja wizualizacja będzie jak najbardziej żywa i atrakcyjna. Wtedy ją zapamiętasz na bardzo długo.

Tymi zasadami możesz się posłużyć podczas korzystania z technik pamięciowych np. Łańcuszkowej Metody Skojarzeń lub Pokoju Rzymskiego.

Drugą rzeczą, która jest ważna podczas uczenia się, jest stan Twojego umysłu. Wiąże się to z częstotliwością fal mózgowych. Jeśli będziesz uczyć się lub pracować podczas pełnego rozbudzenia a potem w stanie zmęczenia lub zbliżonym do drzemki, to zauważysz że pracujesz mniej efektywnie. Za każdym razem okaże się bowiem, że Twój mózg pracował na innych częstotliwościach.

Według badań najszybciej przyswajamy informacje, kiedy mózg znajduje się zarazem w stanie gotowości i odprężenia. Stan ten możesz osiągnąć stosując techniki medytacji np. trening autogenny Schulza, lub słuchając relaksującej muzyki. Dzięki umiejętności relaksacji możesz poprawić działanie swojego mózgu i zmienić swoje wyniki w pracy, a nawet swoje nastawienie do życia. Twoja pewność siebie wzrośnie.

Bardzo często stosuje się także pozytywne sugestie podczas relaksacji, które wpływają do podświadomości. Oczywiście zamiast sugestii można podawać także informacje, których chcemy się nauczyć.

Równie ważną rzeczą o której zawsze musisz pamiętać podczas nauki jest Twoja motywacja. Jeśli nie jesteś odpowiednio zmotywowany do nauki konkretnego materiału, to Twoja koncentracja będzie niższa i szybciej się zmęczysz. Przykładowo – podczas moich szkoleń szybkiego czytania osoby, którym podoba się to, co czytają, mają znacznie wyższe tempo czytelnicze niż te, które nie przykładają do niego zbyt dużej wagi. Mogą one osiągnąć wyniki nawet 2000 słów na minutę przy 90 % zrozumieniu czytanego tekstu. Taki wynik daje możliwość przeczytania 200 stronicowej książki w niecałą godzinę.

Twoja motywacja może wiązać się z Twoim „chcę” czyli po prostu z Twoim celem, który wyznaczasz sobie odnośnie czegoś. Przed rozpoczęciem nauki dobrze jest, jeśli uświadomisz sobie cel związany z tym, czego będziesz się uczyć. Może być to zarówno cel krótkoterminowy (czyli taki, który jest potrzebny do osiągnięcia celu długoterminowego) średnio lub długoterminowy. W przypadku zwykłego artykułu Twoją motywacją będzie chociażby wyniesienie z niego nowej, ciekawej informacji, pochodzącej od sławnej osoby. W przypadku egzaminu – zaliczenie z powodzeniem i uzyskanie certyfikatu, który może pomóc w karierze.

Na koniec jeszcze parę słów na temat nastawienia. Jak pisze Jeanette Vos, autorka książki pt. „Rewolucja w uczeniu” , sposób naszego myślenia może w znaczny sposób wpływać na to jak mózg przetwarza, magazynuje i przywołuje informacje. Twój stan psychiczny reguluje wydzielanie siedemdziesięciu neuroprzekaźników. Kiedy masz dobre samopoczucie, Twój mózg produkuje endorfiny – związki działające jak naturalne środki uspokajające. Endorfiny powodują powstawanie neuroprzekaźnika acetylocholiny, który pomaga w utrwalaniu nowych informacji.

A jakie Ty masz sposoby na naukę? Lubisz się uczyć? Masz jakieś konkretne strategie?

Czekam na Wasze komentarze:)

Życzę sukcesów.

Władek Ochojski

Trener Przyspieszonej Nauki

www.twojgeniusz.wordpress.com


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

3 kroki które zwiększą Twoją prędkość czytania i stopień zrozumienia tekstu

3 kroki które zwiększą Twoją prędkość czytania i stopień zrozumienia tekstu


Autor: Marcin Kijak


Niezależnie, czy jesteś uczniem, studentem, czy pracujesz albo prowadzisz biznes. W dzisiejszych czasach podstawowym źródłem informacji jest tekst. Każdy z nas otrzymuje codziennie dziesiątki stron do przeczytania – artykuły, recenzje, listy, oferty, książki...


Ciekawe czy umiesz sobie wyobrazić, że dostajesz ode mnie magiczną różdżkę, dzięki której podwajasz lub potrajasz prędkość czytania?

Nie wiem jak bardzo Cię zaskoczę, ale już posiadasz taką różdżkę. Masz nawet znacznie więcej. Twoją mentalną różdżką jest Twój własny, genialny umysł i najbardziej złożony system optyczny na świecie. Wystarczy pewna wiedza i jej stosowanie, abyś kolejną lekturę czytał min. 2 razy szybciej!

Ale zanim do tego przejdziemy, warto już teraz sprawdzić swoją prędkość czytania.

Ćwiczenie do wykonania:

Weź TERAZ dowolny tekst, oraz minutnik. Ustaw na liczniku 3 minuty i przez ten czas czytaj tekst w normalnym tempie. Następnie policz ilość słów na minutę (snm) według następującego schematu: Ilość słów w linijce (policz średnią => np. sprawdź ile słów jest w 3 linijkach i podziel przez trzy). Gdy masz już liczbę słów w linijce, sprawdź ile jest linijek na stronie. Następnie policz: ilość słów w linijce x ilość linijek / ilość przeczytanych stron tekstu. Wynik podziel przez 3 minuty, bo tyle czytałeś. Wynikiem jest ilość słów na minutę.

Teraz znasz prędkość czytania. W Polsce, wynik ten mieści się miedzy 180 a 220 snm u osób dorosłych. Jest to niezwykle słaby wynik. Według badań na Stanford University, mózg aby się nie nudził podczas czytania i efektywniej rozumiał tekst, potrzebuje ok 500 snm. To dwa razy więcej niż czyta przeciętny Polak!

A oto i trzy proste do opanowania kroki, które podwoją prędkość czytania i pozwolą łatwiej zapamiętywać tekst.

Zwiększenie szybkości czytania - krok pierwszy: Ustal cel czytania.


Co mi to da?

Nie wiem czy uświadamiasz sobie, że największą pracę podczas czytania wykonuje Twoja podświadomość. To od niej zależy wiele czynników, które składają się na całokształt odbierania informacji i ich kodowania. Jednak podświadomość znacznie chętniej robi coś, w czym widzi sens. Chętnie pomoże Ci, jeśli ją o to poprosisz. To Twój najwierniejszy przyjaciel!

Ustalając cel czytania, dajesz swojej podświadomości klarowny powód, aby z Tobą pracowała. Tak jak rakieta, która ma w sobie urządzenie naprowadzające. Nie wystarczy samo wystrzelenie rakiety, ale potrzebna jest też prawidłowa praca tego urządzenia – wtedy rakieta trafi do celu. Podobnie z umysłem, dla którego urządzeniem naprowadzającym jest konkretny, zapisany na papierze cel.

Przykłady?
"Ja, Marcin czytam szybko i z łatwością książkę Richarda Bandlera "Umysł. Jak wreszcie z niego korzystać?" aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie własnego umysłu, nauczyć się kontrolowania własnych emocji i przełamać wszystkie lęki. Zapamiętuję z niej wszytko to, co jest dla mnie najważniejsze"

albo: "Ja, Marcin czytam artykuł Michała Jankowiaka "Fobie" aby pomóc mojej koleżance Kasi pozbyć się fobii przed pająkami".

Zwiększenie szybkości czytania - krok drugi: Zrób rozgrzewkę na tekście


Czy oglądałeś kiedyś zawody sportowe? Może sam brałeś w takich zawodach udział? Co robi każdy dobry sportowiec, zanim wystartuje w zawodach? Co robi każdy biegacz, pływak, skoczek, narciarz, atleta?

Jest to oczywiście rozgrzewka. Rozgrzewka jest niezbędna do pełnego wykorzystania swojego potencjału. Niezależnie, czy mamy na myśli potencjał mięśni czy umysłowy.

Rozgrzewka na tekście:


=> Po pierwsze: rozgrzewa mięśnie Twoich oczu – w dosłownym tego słowa znaczeniu;
=> Po drugie: zwiększa ukrwienie całego narządu wzroku, dostarczając więcej tlenu i glukozy, czyli paliwa;
=>Po trzecie: stanowi tzw. wstępny przegląd tekstu – który buduje w umyśle zarys tego, co będziesz czytał. W umyśle tworzysz strukturę, czyli mapę po której będziesz się poruszał w trakcie czytania. Co więcej, już ten etap pozwala na zapamiętanie części informacji przez nieświadomy umysł.
=> Po czwarte: przyzwyczaja umysł do szybkiego tempa czytania!
=> Po piąte: poszerza pole widzenia, a więc obejmujesz ostrym wzrokiem większą część tekstu.

Jak wykonać rozgrzewkę?

Bardzo łatwo. Weź do ręki książkę, odwróć do góry nogami i zacznij z dużą prędkością przewracać strony. Na każdej z nich przelatujesz palcem lub wskaźnikiem (o nim później) przez środek, wykonując ruch falowy, literkę S lub C (co wolisz). Zaczynasz wolniej, przyśpieszając coraz szybciej i szybciej.

Zwiększenie szybkości czytania - krok trzeci: Używaj wskaźnika!

Czy obserwowałeś kiedyś małe dzieci jak czytają? Albo czy zauważyłeś co robi osoba dorosła, gdy szuka telefonu w książce telefonicznej, nazwy firmy w panoramie firm, albo podlicza kolumny cyfr? Używa palca aby wskazywać sobie czytany fragment tekstu.

Wskazywanie tekstu jest naturalnym procesem, zupełnie błędnie zwalczanym przez system edukacji, który uważa, że to nie przystoi dorosłym. Często słyszy się, że jak ktoś wskazuje tekst palcem to jest głupi...

Jednak w rzeczywistości, wskazywanie zwiększa uwagę i koncentrację na tekście, a to zwiększa zapamiętywanie! Co więcej, wskazując czytany tekst unikamy podstawowego błędu czytelniczego, którym jest regresja. Regresja to nieświadome i czasem świadome powracanie do już przeczytanego fragmentu tekstu. Oczy poruszając się do przodu, co chwilę nawykowo wracają się do tyłu.

Wyobraź sobie z jaką szybkością poruszałbyś się na ulicy, gdybyś robił trzy kroki do przodu i jeden do tyłu, znowu trzy – pięć kroków do przodu i krok do tyłu, trzy do przodu i krok do tyłu... I tak w kółko... Na pewno prędkość poruszania się spadłaby dramatycznie. Dokładnie to samo dzieje się gdy czytasz bez wskaźnika. Tracisz 30% prędkości na zbędnym cofaniu się.

Od dzisiaj postanów, że chodzisz tylko do przodu! Weź do ręki ołówek, długopis czy patyk do szaszłyków i przejeżdżaj płynnie pod tekstem. Gdy nabierzesz wprawy, okaże się że jest Ci o wiele wygodniej! Nie wspominając o szybkości!

A więc wskaźnik ułatwia koncentrację, powoduje płynniejsze ruchy oka i zapobiega cofaniu się wzroku.

Teraz mając większą wiedzę – czas na praktykę. Weź znowu dowolny fragment tekstu i sprawdź prędkość czytania, stosując się do w/w wskazówek. Sprawdź jak bardzo poprawiła się prędkość czytania. Pamiętaj też, że ustalając ważny dla Ciebie cel czytania – prędkość, zrozumienie i zapamiętanie będą jeszcze lepsze niż w samym ćwiczeniu!

Pozdrawiam,
Marcin Kijak
www.szybkie-czytanie.eu - Szybkie czytanie :: przez wiedzę do sukcesu!


ProjektSukces.pl - Rozwój osobisty w praktyce!
Szybkie-Czytanie.eu - Przez wiedzę do sukcesu! Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Mowa kobiecego ciała

Mowa kobiecego ciała


Autor: k88


W jaki sposób poznać i odczytać kobiece zamiary? Skąd wiedzieć, co chcą nam przekazać kobiety? Zwłaszcza gdy większość kobiet mówi jedno, a robi drugie ;) W artykule tym dowiesz się, jak wykorzystać znajomość mowy ciała do lepszego zrozumienia kobiet oraz jak wykorzystać tę umiejętność w życiu codziennym.


Kobiety to niezwykle złożone stworzenia o czym niejednokrotnie mogłeś już się przekonać, niezależnie od tego czy jesteś mężczyzną czy kobietą.

Dostrzec i zinterpretować poszczególne zachowania jest niezwykle ciężko, co wynika między innymi z faktu, iż ludzie lubią się maskować, być tajemniczymi – zjawisko to dotyczy szczególnie kobiet. Niestety – lub dla płci męskiej stety – mowa ciała jest trudna, a często niemożliwa do zakamuflowania!

Aby umiejętnie maskować swoje uczucia i emocje, dany osobnik musiałby być wrodzonym socjopatą lub wieloletnim praktykantem i świetnym znawcą komunikacji niewerbalnej. Na szczęście socjopaci stanowią zaledwie 1% całej populacji, podczas gdy temat manipulacji, NLP, NLS i temu podobnych jest rzadko podejmowany przez kobiety.

Wniosek z tego, że znając zasady i reguły mowy ciała, możemy umiejętnie rozczytać kobiece intencje i zamiary, a następnie wykorzystać to na własną korzyść.


W jaki sposób rozpoznać mowę ciała kobiety?

Mowa ciała jest językiem uniwersalnym – dotyczy każdego z nas, niezależnie od osobowości, wieku, płci, koloru skóry czy wieku. Komunikacja ta stanowi główny kanał wymiany informacji w wymianie informacji i jest wykorzystywana od niepamiętnych czasów. Także niemowlęta posługują się mową ciała, przekazując swoim matkom najważniejsze potrzeby – głodu, fizjologiczne i inne, które znajdziesz na modelu, jakim jest Piramida Maslowa – zresztą zapewne dobrze Ci znana.

Posiadając podstawową wiedzę z zakresu mowy ciała i komunikacji interpersonalnej, możemy przystąpić do identyfikacji poszczególnych gestów.


Przejdźmy do rzeczy – jak rozszyfrować kobietę?

Oczywiście nie napiszę tutaj gotowych regułek, gdyż każda osoba jest inna. Aby wyczuć mowę ciału u poszczególnych osobników wypadałoby, byś spędził z nią trochę czasu, poznał jej podstawowe reakcje i zachowania.

Mimo wszystko istnieje kilka głównych gestykulacji, które mogą przybliżyć prawdopodobne zamiary i chęci kobiety.

1) Zabawa włosami. Delikatne podgarnianie włosów z czoła i szyi sugeruje otwartość kobiety na Twoją osobę. Daje Ci pewność, iż zmierzasz w dobrym kierunku, a kobieta czuje się przy Tobie komfortowo i miło. Oczywiście należy uważać, by nie pomylić tego gestu z szybkim przeczesaniem włosów – to zwykła kosmetyka.

2) Usta. Jeśli kobieta niczego do Ciebie w danym momencie nie mówi, ani nie spożywacie żadnych posiłków / napojów, a mimo wszystko oblizuje wargi – możesz czuć się wyróżniony, gdyż oznacza to chęć do bliższego kontaktu, zbliżenia fizycznego! Nie chodzi tutaj o seks, choć nie jest to wykluczone. Powinieneś mieć się na czujności i obserwować dalsze zachowania swojej kobiety.

3) Ruchy rąk i palców. W rękach i palcach leży główna siła gestykulacji. To za pośrednictwem tych środków kobieta okazuje najwięcej emocji i myśli. Musisz bacznie obserwować jej zachowanie, a nie umkną Ci żadne szczegóły z przekazu Twojej partnerki. Fakt pocierania ręki o tył głowy możesz oznaczać kłamstwo, podobnie zaciskanie pieści. Pocieranie palcami o obrzeżach kieliszka może z kolei oznaczać chęć fizycznej bliskości z Tobą.

Porad i gotowych regułek można by wypisywać naprawdę wiele, nie temu jednak miał zostać poświęcony ten artykuł. Chciałem tutaj napisać, iż jest możliwe poznanie kobiecych zamiarów – czytanie intencji ludzkich po samym wyglądzie.

Na temat poszczególnych gestów i ich interpretacja napisano już wiele książek, do których jak najbardziej Cię zachęcam. Wiedza ta pozwoli Ci na dużo lepsze poznanie Twojej partnerki, uniknięcie wielu kłótni i nieporozumień.

Mowa ciała to wspaniałe lekarstwo na wiele problemów interpersonalnych. Ten kanał komunikacyjny jest stanowi główny przekaz informacji, a umiejętne ich odczytywanie daje Tobie znacznie większą przewagę nad każdym rywalem – zarówno w negocjacjach biznesowych, jak i podczas randkowania. Poznaj i skorzystaj na tej wiedzy.


Zainteresowania zawodowe - kwestionariusz predyspozycji zawodowych Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Podstawowe błędy czytelnicze

Podstawowe błędy czytelnicze.


Autor: Adam Mrowiec


Dziś zapoznam Cię z podstawowymi błędami czytelniczymi, oraz tym jak je wyeliminować. Jeśli się zastosujesz to poniższych wskazówek możesz już przyspieszyć tempo swojego czytania. Życzę miłej lektury.


Witaj czytelniku!!!

Dziś zapoznam Cię z podstawowymi błędami czytelniczymi, oraz tym jak je wyeliminować. Życzę miłej lektury.

1. Pierwszym błędem jest zbyt wolne czytanie.

Brzmi dziwnie szczególnie, jako błąd. Już tłumacze, w czym problem. Czy zdarzyło Ci się kiedyś „odpłynąć" w myślach podczas lektury? Może pochłonęły Cię myśli o wakacjach, może o przyjaciołach, może jakiś problem lub pilna sprawa do załatwienia? Jeśli zdarza Ci się coś takiego, wiedz iż oznacza to, że Twój mózg się NUDZI!!! Tak nudzi, według badań NASA, minimalna prędkość, z którą mózg przyswaja informacje to 500 słów na minutę, a jak się to ma do „normalnej" prędkości czytania? Jaką prędkość uzyskałeś/aś po pierwszym teście w 1 artykule? Gdy Twój umysł się nudzi, zaczyna, podobnie jak każdy z nas szukać zajęcia, i znajduje je w myśleniu o czymś innym niż czytany tekst. Jak wyeliminować ten problem? Wskaźnikiem!!!
Czytając ze wskaźnikiem, masz „fizyczną" kontrolę nad prędkością czytania, więc gdy następnym razem przyłapiesz się na „odlatywaniu" przypomnij sobie proszę o tym iż Twój umysł potrzebuje trochę więcej wysiłku, aby się nie nudzić i przyspiesz ruchy wskaźnikiem.

2. Brak skupienia.
Przez brak skupienia, rozumiem bardziej złożone „odlatywanie", takie gdzie łapiesz się na patrzeniu w okno od 5 minut. Jest to spowodowane dokładnie tym samym, co zbyt wolne czytanie, omawiane w punkcie powyżej, i dokładnie tak samo je wyeliminujesz. Pamiętaj, że wystarczy tylko „łapać" momenty początkowego „odlatywania" i przyspieszyć płynne ruchy wskaźnikiem.

3. Subwokalizacja.
Subwokalizacja jest to powtarzanie, tego co czytasz dialogiem wewnętrznym. Nie jest to problemem, jeśli ktoś chce ograniczyć swoją prędkość czytania do np. 500-600 słów na minutę. Jeśli jednak chcesz czytać szybciej niż 500-600 słów/min., a wierzę że tak jest, powinniśmy ten błąd wyeliminować. Dlaczego? Już tłumaczę. Człowiek nie może mówić szybciej niż ok. 600 słów na minutę, dlatego aby czytać powyżej 600 sł/min. należy wyeliminować powtarzanie tego co się czyta gdyż to automatycznie ogranicza nas do tej prędkości. Aby wyplenić ten nawyk powinieneś przeznaczyć kilka godzin na odpowiednie ćwiczenia, dzięki którym przeczytanie książki w 40 minut, będzie dla Ciebie codziennością.

4. Wokalizacja.
Wokalizacja jest to ruszanie aparatami mowy, innymi słowy czytając po cichu niektórzy z nas ruszają np. ustami. Jest to kolejna pozostałość, po szkole podstawowej, w której uczyłeś się czytać najpierw na głos, po czym Pani poprosiła aby każde dziecko czytało po cichu, i niektórym „dzieciom" do dziś zostało powtarzanie pod nosem tego co czytają. Nie jest to wielki problem, choć aby go wyeliminować należy podobnie jak w przypadku subwokalizacji, wyeliminować powtarzanie tekstu dialogiem wewnętrznym. Gdy to wyeliminujemy, wokalizacja nie będzie problemem, gdyż nie będziemy mieli co powtarzać pod nosem.

5. Czytanie słowa po słowie.
Tutaj znów wrócę do podstawówki, a właściwie do sposobu nauki. Nie wiem jak Ciebie, ale mnie uczono najpierw czytać literami, potem sylabami, a na końcu całymi wyrazami. I bardzo dobrze. Teraz jednak możemy pójść dalej, już tłumaczę o co chodzi. Czytając słowo po słowie, podświadomie zatrzymujesz się po każdym przeczytanym słowie aby je przyswoić. Każde takie zatrzymanie może trwać od 0,2 s do ok. 0,5 s, czy to dużo? Już liczę. Jeżeli założymy, że w linijce tekstu znajduje się średnio 8 wyrazów, zaś na stronie jest 40 linijek, a książka ma 300 stron daje nam to stratę ok. 5 godzin 20 minut !!! Na przeciętnej książce. To ogromna ilość czasu! Jak możesz wyeliminować czytanie słowa po słowie? Czytając ze wskaźnikiem!!! Czytając ze wskaźnikiem uczysz się czytać płynnymi ruchami, dzięki czemu po pewnym czasie zaczniesz czytać grupy wyrazów , np. po 3-4 wyrazy na raz, dzięki takiemu czytaniu zaoszczędzisz co najmniej połowę tego czasu!!!

6. Regresja - cofanie się.
Tak jak pisałem w poprzednim punkcie zatrzymujemy się po każdym przeczytanym słowie, co się jednak dzieje gdy trafimy na słowo nam nieznane, lub nieużywane często w codziennym języku? Cofamy się. Jest to bardzo dobrze widoczne przy czytaniu ze wskaźnikiem, bez „rozgrzewki z rytmem" którą dostałaś/eś w pierwszym mailu, wiele osób po prostu cofa wskaźnik do początku słowa bądź linijki!!! Jak to wyeliminować? Wystarczy pamiętać o rozgrzewce, to jedynie 3 do 5 minut.

7. Brak celu czytania.
Znam wiele osób, które czytają bo „muszą" lub dla „zabicia" czasu. Moim zdaniem to wielki błąd, zawsze możesz ustalić sobie cel czytania. Załóżmy, że „musisz" coś przeczytać lecz Ci się nie chce. Ustalając cel czytania zmieniasz przymus w zainteresowanie, „ale mnie nic w tym tekście nie interesuje" możesz powiedzieć, ok., przejrzyj proszę spis treści, dowiedz się czego możesz się nauczyć z tego tekstu, w czy może pomóc Ci ta lektura, co z niej wyciągniesz? Lub chociażby czego oczekuje „ktoś" kto każe Ci ją przeczytać, ustal to i nastaw się na szukanie właśnie tych informacji w tekście, to naprawdę pomaga. Sprawdź!

Dziękuje Ci za inwestowanie czasu w swój rozwój!!!

P.S. Z tymi błędami walczymy na szkoleniu "Kurs Szybkiej Nauki".


Pozdrawiam,
Marcin Matuszewski

Intelektualnie.pl Centrum Szkoleniowe
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Ogrom informacji to nie mit!

Ogrom informacji to nie mit!


Autor: Adam Mrowiec


W dzisiejszych czasach szybkie czytanie staje się powoli standardem. Możliwe, że jest to spowodowane ogromem informacji, które nas przytłaczają. Codziennie czytamy wiele artykułów, dokumentów, lektur, stron internetowych, e-maili. Rocznie ukazuje się około miliona naukowych publikacji.


Witaj Czytelniku!!!
W dzisiejszych czasach szybkie czytanie staje się powoli standardem. Możliwe, że jest to spowodowane ogromem informacji, które nas przytłaczają. Codziennie czytamy wiele artykułów, dokumentów, lektur, stron internetowych, e-maili. Rocznie ukazuje się około miliona naukowych publikacji. Na świecie ilość wiedzy podwaja się co 2,5 roku!

Według badań na jednym z amerykańskich uniwersytetów, mózg do efektywnego przyswajania informacji potrzebuje otrzymywać je z prędkością... co najmniej 500 słów na minutę! Badania z NASA przynoszą
podobne wyniki, bo 400 s.n.m.

Oznacza to, że powinniśmy czytać przynajmniej 2 razy szybciej, niż nauczyli nas w szkole!

Z tego powodu nie ma najmniejszych wątpliwości jak ważne jest szybkie czytanie. Przypomnę tylko, że przeciętny (dorosły) Polak czyta z prędkością zaledwie 180-220 słów na minutę... choć Ty zapewne już podwoiłaś/eś
prędkość czytania, dzięki technice przedstawionej w pierwszym artykule, oraz wiedzy z kolejnych.

Pamiętajmy, że oprócz prędkości czytania bardzo ważne jest także zrozumienie, czytanego tekstu, Ty zapewne nie masz z tym najmniejszych problemów, jeśli stosujesz wiedzę poznaną w tej serii artykułów. Ale załóżmy, że nie czytałeś wcześniejszych artykułów i zastanawiasz się jak to jest z tym zrozumieniem czytanego tekstu?

Pomijając całą masę technik, które każdy uczestnik szkolenia z szybkiego czytania poznaje, zróbmy pewien eksperyment. Załóżmy, że czytasz średnio po dwa rozdziały książki na raz, zaś cała książka ma 20 rozdziałów, innymi słowy aby przeczytać całą książkę, musisz „usiąść” do niej 10 razy, przy założeniu, że robisz to co 3 dni zajmuje Ci to miesiąc. Teraz druga część eksperymentu, wierzę że zgodzisz się ze mną iż film trwa średni ok. 90 minut, dzieląc go na 10 (tyle razy „siadasz” średnio do książki aby ją przeczytać od początku do końca) mamy dziesięć odcinków po 9 minut każdy, prawda? Załóżmy, że film (tak jak książkę) oglądasz co trzy dni jeden odcinek po 9 minut, i ani chwili dłużej. Dobrze, a teraz powiedz mi proszę ile zrozumiesz z tego filmu, gdy go skończysz, czyli po miesiącu?

Często właśnie takie zrozumienie mamy, gdy czytamy książkę „na raty”. Dlatego warto czytać ją przynajmniej dwa razy szybciej używając technik opisanych we wcześniejszych artykułach. Nie pytaj nawet jakie zrozumienie mają osoby, które przeciętną książkę czytają w 40 minut…


Pozdrawiam,
Marcin Matuszewski

Intelektualnie.pl Centrum Szkoleniowe
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Dlaczego musisz poznać mowę ciała?

Dlaczego musisz poznać mowę ciała?


Autor: k88


Z artykułu tego dowiesz się, czym jest mowa ciała i jak możesz ją wykorzystać, zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Zaprezentowana tutaj wiedza i możliwości nie pozwolą Ci przejść obok niej obojętnie! Przeczytawszy ten artykuł będziesz miał niezmierną ochotę na poznanie tajników mowy ciała. Zapraszam do czytania.


Czym jest mowa ciała?

Niezależnie od narodowości, wieku, ilości posiadanej wiedzy czy statusu społecznego – każdy z nas posługuje się mową ciała. Każdy z nas potrafi zarówno doskonale odczytywać, jak i przekazywać informacje w tym tajemniczym języku. Czym jest więc mowa ciała?

Mowa ciała to termin z zakresu psychologii społecznej. Obejmuje zwykle takie komunikaty niewerbalne, jak: gesty i ruchy ciała, postawa i ukierunkowanie ciała, mimika, czy sposób używania przestrzeni interpersonalnej.

Z ciekawostek można dodać, iż mowa ciała stanowi dużą większość w kanale przekazywanych informacji, podczas gdy komunikacja werbalna stanowi zaledwie 7% wszystkich informacji. Na resztę wpływu tempo wypowiadanych słów, tembr głosu, sposób wypowiadania, zawarte w nich emocje i inne.

Znając mowę ciała, masz do swej dyspozycji potężną wiedzę. Nauczysz się rozpoznawać kłamstwa u innych osób. Odpowiednio kontrolując swe ruchy, możesz swego słuchacza wprowadzić nawet w stan transu czy hipnozy! Ponadto nie obce będzie Ci manipulowanie innymi, gdyż socjotechnika w bardzo dużej mierze opiera się właśnie na języku ciała!


Jak mogę poznać tajniki języka ciała?

W artykule tym nie zamierzam opisywać znaczeń poszczególnych gestów i ruchów. Na temat ten napisano wiele podręczników i tam należałoby szukać definicji, znaczeń i interpretacji.

Tutaj zamierzam jedynie opisać zalety i sposoby opanowania tego języka. A najlepszym sposobem na poznanie jest w tym przypadku praktyka. Oczywiście praktyka poparta uprzednio zdobytą wiedzą.

Znając podstawowe znaczenia gestów, wkrótce zaczniesz je dostrzegać i rozpoznawać u innych. I tym sposobem odkryjesz, że osoby kłamiące lubią drapać się po szyi, nie potrafią wcześniej wypowiedzianych kłamstw odtwarzać zdarzeniowo, sposób wypowiadania się jest inny niż zazwyczaj, etc.

Równocześnie obserwując swego rozmówcę, zdołasz zobaczyć jak działają mięśnie twarzy w przypadku poszczególnych emocji. Rozpoznasz szczery uśmiech, nienawiść czy kłamstwo. Poznasz zainteresowania swego słuchacza, jak i dostrzeżesz sprawy, które wywołują u niego negatywne emocje.

Przy pomocy tego języka zdołasz nie tylko rozpoznawać emocje innych, ale także częściowo kamuflować swoje własne kłamstewka i zamiary. Zdołasz ukryć tajemnice, zarówno przed najbliższą rodziną, jak i wśród swej grupy zawodowej czy podczas ważnych dla Ciebie spotkań biznesowych.

Jeśli nadal wątpisz w siłę języka ciała, pomyśl o kilku sprawach. Dlaczego matka nowo narodzonego dziecka potrafi tak dobrze się z nim komunikować? Przecież malec nie zna żadnego języka. A jednak, dzięki bardzo silnej więzi między nimi, potrafi ona rozpoznać potrzeby dziecka. Dobrze wie, kiedy jest głodne, a kiedy śpiące. Wiadome jest nawet, że dziecko chce iść na spacer lub chce się bawić. Wszystko za pośrednictwem mowy ciała.


Konkluzje

Poznanie mowy ciała jest znakomitym wyborem na drodze rozwoju. Umiejętność ta znacząco ułatwi Ci kontakty interpersonalne, kontrolę swych zamierzeń oraz infiltrację współpracowników biznesowych.

Staniesz się znakomitym rozmówcą, jak i słuchaczem. Nie pozwolisz się więcej okłamać. Zawsze wychwycisz emocje i uczucia przekazywane wraz ze słowami, podczas każdej rozmowy.

Mowa ciała to sposób na nowy rodzaj życia. Sposób ten pozwoli na zwielokrotnienie odbieranych informacji z zewnętrznego świata, jak i na dużo lepsze zrozumienie uch. Język ciała to dar, o którego posiadaniu możesz sam zadecydować i którego możesz sam się wyuczyć. Wystarczy bowiem poświęcić trochę czasu na oswojenie się z teorią, a następnie praktykować, poznawać i pobierać nowych doświadczeń w życiu codziennym.

Na zakończenie chciałbym Ci życzyć powodzenia podczas zdobywania kolejnych sukcesów w opanowywaniu mowy ciała, jak i wielu okazji do jej praktykowania oraz lepszego poznawania.


Test preferencji zawodowych Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

11 stycznia 2017

Jak mieć w życiu farta?

Jak mieć w życiu farta?


Autor: Paweł Sygnowski


Z tego artykułu dowiesz się:

- czy sukces zależy od farta
- dlaczego niektórzy ludzie popadają w nałogi i długi
- jaki jest sekret osób, które mają świetne rezultaty w swoim życiu
- jak osiągać swoje długoplanowe cele
- jak osiągać świetne rezultaty we wszystkich dziedzinach swojego życia.


Czy uważasz, że ludzie, którzy osiągają niesamowite rezultaty w swoim życiu, po prostu mają farta?

Czy ulegasz emocjom w chwili podejmowania decyzji, których skutki możesz jeszcze odczuwać przez długi czas?

Czy sądzisz, że nie ma sensu planować przyszłości, bo i tak nikt nie wie, co będzie dalej?

Czy chcesz cieszyć się chwilą bez względu na to, jakie będą tego przyszłe konsekwencje?

Co gdyby okazało się, że jedna mała zmiana w sposobie, w który spostrzegasz świat, znacznie poprawi rezultaty w każdej z najważniejszych dziedzin Twojego życia.

Jak by to było, gdyby nagle zaczęło Ci się dobrze powodzić finansowo, poprawiłby się Twój stan zdrowia, zwiększyła by się Twoja pozycja społeczna i otworzyły by się przed tobą wspaniałe możliwości na przyszłość.

Jak wynika z badań naukowych, różni ludzie mają różną tzw. orientacją czasową.

Ci zorientowani na teraźniejszość, działają pod wpływem chwilowych emocji, nie licząc się z dalszymi konsekwencjami swoich czynów. Nie mogą się też oprzeć pragnieniu natychmiastowej gratyfikacji. Przez to ich życie jest chaotyczne,
rządzi nim przypadek i nie są oni w stanie osiągać długoplanowych celów.

Wiele z tych osób posiada długi, uzależnienia, a nawet trafiają do więzienia. Ich wspólną cechą jest to, że bardzo zazdroszczą powodzenia w życiu osobom, które są zorientowane na przyszłość.

Te osoby z kolei, potrafią odłożyć gratyfikację na później, dzięki czemu są w stanie osiągać długoplanowe cele i ciężko pracować na przyszły sukces. Zwykle zdrowo się odżywiają, oszczędzają pieniądze, zdobywają wykształcenie, działają z rozwagą i zawsze zastanawiają się, jaki skutek da ich aktualne działanie w przyszłości.

Z tego wynika, że aby osiągać świetne rezultaty we wszystkich dziedzinach naszego życia, należy stać się bardziej zorientowanym na przyszłość, czyli często zadawać sobie pytanie, w jaki sposób to, co teraz robię wpłynie na moje życie w ciągu 10 minut, 10 miesięcy i 10 lat.

Jest to tylko mały wycinek z jednej z lekcji kursu optymalizacji życia, który nauczy Cię myślenia i działania w sposób pozwalający poprawić rezultaty w najważniejszych dziedzinach Twojego życia i osiągnąć niezależność finansową. Szczegóły na www.optymalizator-zycia.pl


Zapisz się na DARMOWY TRENING VIDEO, który pokaże Ci, jak naprawdę osiągnąć niezależność finansową i zoptymalizować swoje życie.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jaki jest poziom Twoich umiejętności komunikacyjnych?

Jaki jest poziom Twoich umiejętności komunikacyjnych?


Autor: k88


Czy jest komunikacja interpersonalna? Jak ważna w Twoim życiu jest mowa ciała oraz ilukrotnie ważniejsza jest od komunikacji werbalnej w kanale komunikacyjnym? W artykule tym udzielimy odpowiedzi na wiele interesujących pytań, zapraszamy.


W jaki sposób możesz określić swój poziom umiejętności komunikacyjnych?

Otóż nie jest to trudnym zadaniem. Komunikacja interpersonalna jest zależna od kilku głównych czynników. Większość informacji w drodze komunikacji zdobywamy przez podświadomą analizę mowy ciała. Mowa ciała Twojego rozmówcy przekazuje ponad 50% wszystkich informacji w kanale komunikacyjnym, podczas gdy mowa werbalna zaledwie 7%! Resztę informacji stanowi Twój ton głosu, tembr, emocje wkładane w wypowiedź oraz inne czynniki.

Aby sprawdzić, jak sprawują się Twoje umiejętności komunikacyjne, możesz skorzystać ze specjalnie opracowanego kwestionariusza umiejętności komunikacyjnych (REK). Kwestionariusz ten został opracowany przez dr Sylwiusza Retowskiego.

Przeprowadzone testy umiejętności komunikacyjnych (REK) pozwolą na uzyskanie podstawowej wiedzy na temat Twoich umiejętności komunikacyjnych. Podstawę teoretyczną kwestionariusza stanowi koncepcja zróżnicowanych logik konstruowania komunikatów Barbary O'Keefe (O'Keefe, 1988; Griffin, 2003). Zgodnie z tą koncepcją, ludzi można podzielić na trzy grupy w zależności od tego, jakie mają poglądy na temat komunikacji.

Trzy grupy różniące się osobistymi teoriami na temat własnej komunikacji:

1) Ludzie, u których dominuje logika komunikacji ekspresywnej
W tej grupie zakłada się, że wystarczy powiedzieć, co się myśli i czuje, aby inni ludzie dokładnie wiedzieli, co chcieliśmy przekazać. Zgodnie z tą logiką, głównym celem powinna być szczera komunikacja, w której wprost przekazujemy, co chcemy przekazać. Z punktu widzenia tej logiki, podejrzany wydaje się taki styl komunikowania, w którym powstrzymujemy się przed przekazywaniem swoich prawdziwych uczuć i myśli, bądź staramy się osiągać jakieś własne, ukryte cele.

2) Ludzie, u których dominuje logika komunikacji konwencjonalnej
W tej grupie zakłada się, że efektywna komunikacja wymaga, aby stosować się do reguł usankcjonowanych społecznie. Istotne zatem jest to, aby komunikować się w sposób, który jest dopasowany do określonej sytuacji (stosowny). Człowiek powinien znać obowiązujące reguły komunikowania i stosować je w codziennym życiu. Wskazane jest zatem, aby jeżeli tego wymaga sytuacja używać specyficznych form: komplementy, wypowiedzi wymijające, wyrazy przeprosin itp. Z punktu widzenia tej logiki nie do przyjęcia wydaje się taki styl komunikowania, w którym przekazujemy swoje prawdziwe uczucia i myśli nie zwracając uwagi na odpowiednią formę przekazu (w danym kontekście sytuacyjnym), bądź staramy się osiągać jakieś własne, ukryte cele.

3) Ludzie, u których dominuje logika komunikacji retorycznej
W tej grupie zakłada się, że "nic nie jest ustalone raz na zawsze" (Griffin, 2003), wszystko zależy od tego jakie mamy założone cele naszej komunikacji. W konkretnej sytuacji można zarówno dzielić się własnymi rzeczywistymi odczuciami jak i rozpoznawać istniejące reguły komunikacyjne po to, aby się do nich dostosować. Z punktu widzenia tej logiki, optymalne wydaje się takie komunikowanie, aby w każdej sytuacji, nawet trudnej (np. konfliktu) można było osiągać postawione przez siebie cele. Badania wykazują, że stosowanie w komunikacji logiki retorycznej wydaje się być najbardziej efektywne.

Kwestionariusz REK może mieć szerokie zastosowanie w poradnictwie zawodowym. Przede wszystkim powinien być stosowany w przypadku wszystkich klientów, którzy planują pracować bądź pracują w zawodzie wymagającym umiejętności komunikacyjnych. Uzyskanie wysokich wyników w skali ekspresywnej oznacza, że klient może mieć trudności w wykonywaniu tych zawodów, gdzie pracownik jest zobowiązany do regulowania własnych emocji w miejscu pracy (najczęściej oznacza to, że oczekuje się od pracownika wyrażania emocji pozytywnych oraz powstrzymywania się przed okazywaniem emocji negatywnych). Uzyskanie wysokich wyników w skali konwencjonalnej oznacza, że klient może mieć trudności w wykonywaniu tych zawodów, gdzie od pracownika oczekuje się naturalnego stylu bycia, opartego na bezpośrednim komunikowaniu własnych uczuć i myśli. Uzyskanie wysokich wyników w skali retorycznej oznacza, że klient może plastycznie dostosować swój styl komunikacyjny do określonego stanowiska pracy, czyli jest dobrym prognostykiem radzenia sobie w złożonych komunikacyjnie sytuacjach społecznych.

Konkluzje

Doskonałym narzędziem do określenia własnych umiejętności komunikacyjnych jest kwestionariusz REK, opracowany przez dr Sylwiusza Retowskiego - specjalisty z zakresu psychologii pracy. Wiedza ta pozwoli Ci na ukierunkowanie dalszego rozwoju i zdobywanie kolejnych doświadczeń w dziedzinie komunikacji interpersonalnej.


Jakie są Twoje preferencje zawodowe? Sprawdź się w teście! Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czym jest inteligencja emocjonalna?

Czym jest inteligencja emocjonalna?


Autor: k88


Inteligencja emocjonalna nie jest cechą wrodzoną, a nabytą podczas rozwoju - w szczególności w okresie dzieciństwa. Artykuł opisuje podstawową definicję inteligencji emocjonalnej oraz rozpisuje czynniki i cechy wpływające na jej poziom.


Inteligencja emocjonalna ma ogromny wpływ na nasze życie, ponieważ motywacja, siła woli i dojrzałość emocjonalna mogą w jeszcze większym stopniu kształtować nasze codzienne funkcjonowanie, niż poziom ilorazu inteligencji IQ. Inteligencja emocjonalna jest ważniejsza niż poziom IQ. Inteligencja emocjonalna odpowiada za Twoją umiejętność kontrolowania uczuć i emocji, pozwalając na podejmowanie dojrzałych i rozważnych decyzji opierających się na logice i rozumowaniu. Inteligencja emocjonalna pozwala rozgraniczyć życie zawodowe od życia osobistego.

Wg encyklopedii wikipedia.org inteligencja emocjonalna oznacza:

Inteligencja emocjonalna, inaczej EQ (ang. Emotional Intelligence Quotient, a także EI - Emotional Intelligence) - kompetencje osobiste człowieka w rozumieniu, zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób, jak też zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób.

Kompetencje zaliczane do inteligencji emocjonalnej, to zdolności komplementarne w stosunku do inteligencji racjonalnej, rozumianej jako umiejętności czysto intelektualne, analityczne i abstrakcyjne, mierzone ilorazem inteligencji i wyrażane wskaźnikiem IQ (Intelligence Quotient).

Inteligencja emocjonalna to pojęcie, które do psychologii wprowadził Daniel Goleman. Badając losy absolwentów Harvardu zauważył on, że nie zawsze wybitne wyniki w szkole i skrajnie wysoki poziom inteligencji racjonalnej (IQ) przekładają się na sukcesy w pracy i życiu.

Ten czynnik, który decyduje o umiejętności radzenia sobie w życiu praktycznym, Goleman nazwał inteligencją emocjonalną.

Jest to zatem zdolność do radzenia sobie ze stresem, zdolność do motywowania siebie w zmieniającym się środowisku emocjonalnym, jak i zdolność do motywowania innych. Ponadto, życie już nie raz udowodniło, że nie największy iloraz inteligencji gwarantuje sukces w życiu, a wysoki poziom inteligencji emocjonalnej, który może znacząco pomóc osiągnąć szczęście, rozdzielając życie na towarzyskie i zawodowe.

Jak sprawdzić swój poziom inteligencji emocjonalnej?

Jedno z popularniejszych w praktyce anglosaskiej narzędzi do pomiaru inteligencji emocjonalnej to testy, takie jak:

- Multifactor Emotional Intelligence Scale (MEIS),

- Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT).

Jack Mayer, Peter Salovey i David Caruso stworzyli narzędzie badające cztery płaszczyzny inteligencji emocjonalnej: spostrzeganie emocji, wykorzystywanie emocji w procesach poznawczych, rozumienie emocji oraz kierowanie emocjami.


Jakie są Twoje preferencje zawodowe? Sprawdź się w teście! Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.