Dlaczego pracownicy nie są zmotywowani?
Autor: Tomasz Mocny
Dlaczego pracownicy nie są zmotywowani? Może być wiele przyczyn, ale najczęstsze to nadmierna biurokracja, przeładowanie obowiązkami i zbyt duża kontrola.
Problem braku motywacji pracowników jest powszechny – przynajmniej w świecie managerów. Jeśli rozmawiamy z osobami na kierowniczych stanowiskach, to ponad połowa z nich powie, że ich ludzie nie są tak zmotywowani, jak być powinni, nic im się nie chce, nie wychodzą z inicjatywą, nie dążą do lepszych rezultatów… Jeśli z kolei rozmawiamy właśnie z szeregowymi pracownikami, to takich uwag już nie słyszymy, oni nie uważają, żeby był problem z poziomem ich zaangażowania. Zauważają za to wiele błędów w działaniach swoich managerów.
Jak to wygląda naprawdę? Otóż faktycznie poziom motywacji często mógłby być znacznie wyższy, ale często wbrew pozorom nie wynika to z tego że pracownicy mają sami w sobie niski poziom motywacji, a z tego że są źle zarządzani i to właśnie nieumiejętne zarzadzanie obniża ich morale. Przyjrzyjmy się bliżej temu, jakie to błędy popełniają managerowie.
Pierwszym i najbardziej oczywistym jest rzeczywiste przeładowanie pracowników obowiązkami. Czasem jest tak, że ludzie mają naprawdę za dużo pracy – jeśli ten stan utrzymuje się przez dłuższy czas, to ich poziom motywacji musi spaść. Nikt nie jest w stanie przez wiele miesięcy dźwigać ciężaru, który jest dla niego za duży.
Inną sprawą jest nadmierna kontrola, czyli tak zwane mikrozarządzanie. Jeśli szef daje podwładnemu zadanie i on jest w stanie je wykonać samodzielnie, to powinien dać mu wolną rękę. Wielu o tym zapomina i co chwilę stara się kierować pracownikiem. Przy takim stylu pracy bardzo szybko odechciewa się robić cokolwiek – każdy ma jakąś potrzebę autonomii i jeśli jest ona naruszana, to działa demotywująco.
Ostatnim czynnikiem jest przeładowanie pracy zbędnymi procedurami czyli nadmierna biurokracja. Odciąga to ludzi od ich właściwych zadań – tych za które są odpowiedzialni, za które są rozliczani. Zamiast więc robić coś ważnego, przez pewien czas muszą zajmować się rzeczami, które nie dają im żadnej korzyści i które postrzegają jako pozbawione znaczenia. To też zabiera wewnętrzną energię i obniża motywację.
Autor promuje wiedzę związaną z umiejętnościami komunikacji i poleca asertywność szkolenie. By dowiedzieć się więcej, kliknij kurs asertywności.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńGłówną przyczyną jest brak widocznych perspektyw. Najlepszym motywatorem dla pracowników są pieniądze. Jeśli zapewnimy pracownikowi odpowiednie korzyści w postaci kart motywacyjnych czy premii powinniśmy w szybki sposób zauważyć zwiększenie wydajności pracowników.
OdpowiedzUsuń